معاون وزیر ارتباطات: هر دقیقه ۲۰۴ میلیون كلیدواژه روی گوگل جستجو می گردد به گزارش عصر لینك معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه پردازش حجم عظیمی از دیتا دراختیار ۴ شركت بزرگ فناوری دنیا است، اظهار داشت: هر دقیقه ۱۵۶ میلیون ایمیل درجهان ارسال و ۲۰۴ میلیون كلیدواژه روی گوگل جستجو می گردد. به گزارش عصر لینك به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، حسین فلاح جوشقانی در سومین رویداد كلان داده ها (بیگ دیتا) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح كرد: كلان داده ها عنصر اصلی تحول دیجیتال در دنیا هستند و با حجم اطلاعاتی كه در روز تولید می شود، می توانند بعنوان یك سرمایه ملی، معادل تحولی كه نفت درحوزه انرژی بوجود آورده را در اقتصاد دیجیتال شكل دهند. وی با تاكید بر اهمیت نقش كلان داده ها در عرصه اقتصاد دیجیتال اضافه كرد: برپایه آمار در سال ۲۰۱۷، در هر دقیقه ۳۵۰ هزار توئیت معادل با ۱۸۴ میلیارد توئیت در سال، ۱۵۶ میلیون ایمیل و ۲۰۴ میلیون كلید واژه روی گوگل جستجو می گردد و این آمار نشان داده است با حجم عظیمی از دیتاها مواجه هستیم كه پردازش و استفاده از آن در بخش خصوصی و غالبا در ۴ شركت بزرگ دنیا شامل گوگل، اپل، فیسبوك و آمازون انجام می گردد. فلاح جوشقانی در ارتباط با دسترسی شركتهای چند ملیتی به این اطلاعات خاطرنشان كرد: یكی از مولفه های اصلی حكمرانی شركتها به جای حكمرانی دولتها، كلان داده ها و حجم عظیم داده هائی است كه در اختیار شركتها قرار دارد و در همه كشورها بعنوان یك اصل پذیرفته شده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش های بزرگ این حوزه اظهار داشت: شفاف نبودن فرآیند پردازش اطلاعات از چالشهای مهم این حوزه است و الگوریتم هائی كه شركتهای بزرگ برای پردازش این اطلاعات استفاده می نمایند فاقد شفافیت است. چالش دیگر حجم بسیار بالای داده هاست كه با عنایت به برخی خصوصیات همچون حساس و غیرحساس بودن قابل تشخیص و بررسی نیست. وی تصریح كرد: عدم رعایت اصل بی طرفی و تبعیض از دیگر چالش های پیش روی این حوزه است و شركتهای چند ملیتی نتایج و اطلاعات را برپایه آراء و منافع خود توزیع می كنند و اطلاعات به صورت تبعیض آمیز در اختیار قشرهای مختلف جامعه قرار می گیرد. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حفاظت از داده های شخصی را چالش اصلی در حوزه بهره برداری از كلان داده ها دانست و اظهار داشت: هم اكنون معلوم نیست كسانی كه داده هایشان توسط شركتها و دولتها جمع آوری می شود، چه حقوقی در قبال استفاده از این دیتا دارند و اگر مشتركی نمی خواهد از اطلاعات شخصی اش استفاده گردد چه كسی مسئول حفاظت از این اطلاعات است. فلاح جوشقانی با عنایت به ظهور رگولاتوری كلان داده ها از سال ۲۰۱۷ در اروپا و لازم الاجرا بودن مصوبات آن برای تمامی كشورهای عضو اتحادیه، از نبود یك نهاد تصمیم گیر و مشخص در كشور در حوزه كلان داده ها بعنوان یك خلاء نام برد. وی اظهار داشت: البته به این مورد در كمیسیون تنظیم مقررات مركز ملی فضای مجازی پرداخته می شود، اما به علت پراكندگی های موجود، بهتر است با سیاست گذاری های كلانی كه در مركز ملی فضای مجازی انجام می گردد هرچه سریعتر نسبت به معرفی متولی و نهاد تصمیم گیر اقدام گردد و كلان داده ها در اختیار بخش خصوصی و كسب و كارها قرار گیرد. به قول فلاح، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی كه رگولاتور حوزه ICT است می تواند بعنوان جزئی از تصمیم گیری در این چرخه باشد اما تصمیم گیر اصلی نیست. 1397/10/13 13:55:37 4929 5.0 / 5 تگهای مطلب: اقتصاد , دیجیتال , فضای مجازی , فناوری این پست عصر لینک را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تولید انبوه انواع مارک لباس و مارک تبلیغاتی برگزاری رویداد تبادل فناوری نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی به همت صندوق نوآوری انقلابی در فناوری حرکت کسب مدال طلای المپیاد بین المللی نانو توسط دانشمندان ایرانی سفر یک ربات انسان نما به ماه در ماموریت چانگ ای۸ چین نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۳