تب مسابقات اطلاعات عمومی آنلاین در ایران عصر لینك: بازی های تریویا، مسابقات اطلاعات عمومی هستند كه با گسترش بازی های آنلاین، به جمع این بازی ها پیوسته اند. در ایران هم بازی هایی با این سبك و بخصوص با بهره گیری از اپلیكیشن های موبایلی، توانسته مخاطبان بسیاری را جذب نماید. به گزارش عصر لینك به نقل از ایسنا، علاقه به نشان دادن اطلاعات عمومی به پیش از فراگیری اینترنت برمی گردد. جدول كلمات و بازی های اطلاعات عمومی تلفنی صداوسیما مخاطب خویش را داشت. اما بعد از فراگیری اینترنت این بازی ها رنگ وبویی دیگر گرفته است. بازی های آنلاین مبتنی بر پرسش و پاسخ با بازی هایی مانند «كوئیز آو كینگز» در ایران رواج پیدا كرده و حالا بازی هایی با این سبك زیاد شده و مخاطب بین موارد مختلف حق انتخاب دارد. بازی های تریویا، مسابقات اطلاعات عمومی هستند كه امروزه در قالبی جدید و آنلاین مطرح شده اند؛ این بازی ها نمونه های داخلی و خارجی موفقی دارد. همان گونه كه در خارج از ایران مخاطبان زیادی را جذب كرده، در ایران هم كاربران به سمت این بازی ها جذب شده اند. تریویای جدید بازی كلمات و دانستنی هاست كه معمولا بازیكنان باید در زمان محدود -مثلا ۱۰ ثانیه برای هر سوال- به تعداد مشخصی سوال پاسخ دهند. این بازی ها مبتنی بر سوالات اطلاعات عمومی در حوزه های مختلفی مانند ورزش، تاریخ، تكنولوژی و فناوری، سینما، هنر، جغرافیا و سیاست هستند. برخی گمان می كنند جایزه زیاد می تواند انگیزه ای برای جذب مخاطب باشد اما به قول تحلیلگران، مهم ترین عامل جذب كاربر به این بازی ها، جذابیت در اجرا و خلاقیت در سوالات است. مخاطب تریویا مایل است زمان مفرحی را بگذراند و اطلاعات جدیدی كسب كند. تریویا در بسترهای مختلفی اجرا می شود؛ بعضی از این بازی ها در بستر وب قرار دارد. «ترویا پلازا» و «اسپرسل» دو نمونه موفق این گروه به شمار می روند. این بازی ها دسته بندی مختلف دارند و كاربر می تواند انتخاب نماید كه مایل است در چه دسته ای اطلاعات خویش را بیازماید. طرفدار سینما باشد یا تكنولوژی؛ به غذا و نوشیدنی علاقه مند باشد یا تاریخ فرقی نمی نماید. این بازی ها برای تمامی اقشار جامعه مجموعه سوالاتی دارد. البته بازی های دانستنی مبتنی بر شبكه یا بات ها هم وجود دارد اما آن چنان مورد توجه قرار نگرفته است. آمارهای روز نشان داده است كه سهم بازی های موبایلی در بین طرفداران بازی های كامپیوتری و ویدیویی، رقمی بالاست. همین مبحث بعضی از سازندگان تریویاها را به سمت ارائه اپلیكیشن برده است. اپلیكیشن های تریویا در ایران هم رو به افزایش است. «چی می دونی» با 2000 نصب فعال، «۱۰ ثانیه» با 5000 نصب فعال و «آباكیو» با بیشتر از ۱۰ هزار نصب فعال در كافه بازار از مرحله آزمایشی گذر كرده اند. بازی كوییز آو كینگز هم جزو ۱۰ بازی پرطرفدار ایرانی بر اساس گزارش های بنیاد ملی بازی های كامپیوتری است. به تازگی هم مجموعه اسنپ، بازی تریویا با عنوان «اسنپ كیو» را راه اندازی كرده كه بیشتر از ۶۰ هزار نصب فعال داشته است. البته این هنوز در مرحله آزمایشی است. اسنپ كیو هم چون رقیبانش از قوانین مشابه پیروی می كند. در هر بازی ۱۲ سوال مطرح می گردد و كاربر ۱۰ ثانیه زمان دارد تا به آن پاسخ دهد. نظرات كاربران در بازه زمانی یك ماه گذشته نشان داده است این اپلیكیشن هنوز از نظر فنی به مرحله ایده آل نرسیده اما رو به پیشرفت است. البته گرافیك بازی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است اما هنوز بخشی برای پاسخ به پرسش های مخاطبان در اپلیكیشن وجود ندارد. به همین خاطر اغلب سوالات در قالب نظر در فضای اپ منتشر می گردد. برخی معتقدند بازی های موبایلی و كامپیوتری فضای جمعی، مفاهیم انسانی و اطلاعات افراد را ضعیف می كند اما كارشناسانی بر این عقیده اند كه تریویاها بخصوص بازی هایی كه شبكه ای از افراد را تولید می كند، می تواند نقیضه ای برای این نظریه باشد. مخاطبان تریویاها بازی گروهی مجازی و واقعی را تجربه می كنند و همزمان اطلاعات بروز و جالب به دست می آورند. 1397/08/01 21:41:18 5201 5.0 / 5 تگهای مطلب: آنلاین , اپلیكیشن , اینترنت , تكنولوژی این پست عصر لینک را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط یک ایرانی، مدیر مالی شبکه اجتماعی ایکس ایلان ماسک شد گوگل به اجبار کروم را می فروشد دسترسی بیشتر از 20 هزار نفر از روستاییان سیستان به اینترنت پرسرعت بایدو ابزار تبدیل عکس به متن ابداع کرد ضرورت تبدیل قابلیت های فناورانه به محصول شناختی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳