دولتی ها برای پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی چه کردند؟

دولتی ها برای پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی چه کردند؟ عصر لینک: با تصویب بخشنامه پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در سال گذشته، هر کدام از وزارتخانه ها مکلف به اجرای بندهای مختلف آن شدند، حالا با گذشت بیش از شش ماه از اجرای این بخشنامه، این سوال مطرح می شود که دستگاهها به چه میزان وظایف و تکالیف خودرا به انجام رسانده اند و کسب و کارهای اینترنتی تا چه حد از حمایت های دولت سیزدهم در این زمینه بهره مند شده اند؟



به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، آبان سال قبل بخشنامه پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با هدف رشد و توسعه فضای کسب و کارهای اینترنتی در کشور به تصویب کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت رسید و توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید و طی آن حمایت هایی در نظر گرفته شد که دستگاه ها مکلف به تامین آن شدند.

در مواد مختلف این تصویب نامه، دستگاههای اجرائی، سکوها یا همان پلت فرم های کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال دارای نقش های اساسی هستند تا حمایت های در نظر گرفته شده سبب رونق بخشی به کسب و کارهایی که بوسیله سکوها به کاربران انواع محصولات و خدمات عرضه می کنند، بشود.

در ماده ۱ این بخشنامه سکوهای داخلی، سکوهای مشمول و کسب و کارهای مشمول تعریف به این صورت تعریف شده است که سکوهای داخلی کلیه سکوهایی هستند که ضمن ارائه خدمات پیام رسانی و شبکه اجتماعی توانایی میزبانی کسب و کارها را نیز دارند. سکوهای مشمول سکوهای داخلی هستند که داوطلب همکاری برای اجرای بخشنامه بوده و برمبنای ضوابط اعلام شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد تایید قرار گرفته باشند؛ کسب و کارهای مشمول هم کسب و کارهایی هستند که بوسیله بستر میزبانی تامین شده توسط سکوهای مشمول نسبت به عرضه محصولات و ارائه خدمات بوسیله سکوهای مشمول اقدام می کنند.

در ادامه ماده یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به ارزیابی و اعلام سکوهای مشمول اقدام نماید که این مهم در نیمه اول آذر ماه ۱۴۰۱ با انجام فراخوان، نهایی و بوسیله سامانه https: //۱۶۴۹.ir اعلام عمومی شد و چند سکو به عنوان سکوهای مشمول معرفی گشتند. بیشتر حمایت های این مصوبه برای تسهیل کسب وکار و به کسب و کارهای مشمول تعلق خواهد گرفت؛ در این خصوص سکوهای مشمول نیز برای نهایی شدن خیلی از حمایتهای مصوبه باید اقدامات فنی و عملیاتی انجام دهند.

مهم ترین وظایف سکوهای مشمول در مصوبه

برای تحقق خیلی از حمایت ها و تسهیلات همکاری کامل، از نظر عملیاتی و فنی، سکوهای مشمول شرط لازم است برای مثال موضوع تبصره ماده ۷ و اعتبار سنجی کسب و کارهای مشمول بدون همکاری آنها امکان پذیر نخواهد شد و بانک مرکزی نیازمند همکاری کامل آنها در ارائه اقلام اطلاعاتی به میزان کافی برای تدوین مدل عملیاتی موضوع است ولی در اینجا فقط مواردی که در بخشنامه صراحتا بر عهده سکوهای مشمول گذاشته شده آورده شده است که می توان به ارائه بسته تبلیغاتی رایگان برای جذب دنبال کننده به کسب و کارهای مشمول اشاره نمود. همین طور سکوهای مشمول موظف اند برمبنای ضوابط و تسهیلات فراهم شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فراهم کردن امکان راه اندازی حساب امانی، خرید اعتباری و پس پرداخت و پرداخت مدت دار برای خریداران محصولات و خدمات اقدام نمایند.

مهم ترین حمایت های اصلی که در مصوبه در نظر گرفته شده عبارت است از تامین زیر ساخت های مراکز داده و خدمات ابری توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین انواع خدمات پرداخت برای کسب و کارها و کاربران بوسیله سکوهای مشمول، تخفیف تبلیغات خصوصاً در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معافیت مالیاتی کسب و کارهای روی سکوهای داخلی، قبول هزینه های راه اندازی و توسعه سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، ارائه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید به تامین کنندگان زیرساخت ابری سکوهای مشمول، تخفیفات پستی بمنظور کمک به لجستیک و حمل و نقل کسب و کارهای مشمول بوسیله سکوهای مشمول و اتصال به مرکز تبادل خدمات دولت الکترونیک و امکان تسهیل ارائه خدمات روی درگاه به مردم بوسیله سکوهای مشمول.

در این میان وزارت ارتباطات نیز علاوه بر پذیرفتن وظایفی، نقش ناظر و هماهنگ کننده را به عهده گرفت و آنرا به سازمان فناوری اطلاعات ایران تفویض کرد. حال با گذشت چند ماه از ابلاغ این آیین نامه، سوالی مطرح می شود که دستگاه ها به چه میزان وظایف و تکالیف خودرا به انجام رسانده اند و سکوها و کسب و کارهای اینترنتی تا چه حد از حمایت های دولت سیزدهم در این عرصه بهره مند شده اند؟

در این رابطه محمد خوانساری- رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفت و گو با ایسنا، درباره ی این مساله اعلام نمود: این سازمان به عنوان دستگاه پیگیری کننده تکالیف دستگاههای اجرائی در این آئین نامه، علاوه بر پیگیری تکالیف دستگاههای مختلف دولتی مطابق بخشنامه در قالب مکاتبات گوناگون اداری، تا کنون شش جلسه کمیته نظارت موضوع ماده ۱۴ و ۱۱ جلسه کارگروه پیگیری تکالیف بخشنامه با نمایندگان کلیه دستگاههای دارای تکلیف برگزار کرده است. هم چنین برگزاری جلسات گوناگون اختصاصی و هماهنگی های مورد نیاز بین هر یک از دستگاه ها با سکوهای مشمول و داوطلب و سایر بازیگران مربوطه و تهیه گزارش های در رابطه با اجرای بخشنامه را در این مدت به عهده داشته و همچنان درحال پیگیری پیاده سازی بخش های مختلف بخشنامه توسط دستگاههای اجرائی و سکوهای مشمول است.

وی افزود: تامین زیرساخت خدمات مراکز داده و خدمات ابری یکی از اصلی ترین حمایت های وزارت ارتباطات به حساب می آید که برای کلیه سکوهای مشمول متقاضی، در حد نیاز تامین شده و اختصاص یافته است. همین طور سایر موارد نظیر تخفیف برای ارسال مرسولات پستی فروشگاه های اینترنتی، که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران فراهم شده و در اختیار برخی سکوهای داخلی قرارداده شده و سایر سکوها نیز در صورت نیاز با ارسال درخواست به آن شرکت می توانند برخوردار شوند.

خوانساری اضافه کرد: با این تدبیر فروشگاه هایی که سکوهای یاد شده را به عنوان بستر فعالیت خود برگزیده اند، می توانند با قیمت کمتری، بسته های مشتریان را ارسال نمایند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: همین طور هم اکنون امکان پذیرش و استقرار دفاتر و شعب سکوها و فروشگاه ها در پارک های علم و فناوری برقرار است که تعدادی از آنها در این خصوص تقاضای خودرا مطرح کرده و در راه تکمیل مدارک قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در بسته حمایتی دولت از فروشگاه های اینترنتی، تکالیفی را به عهده داشته است، خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان داده است امکان پرداخت مستقیم، کیف پول الکترونیک و ایجاد درگاه پرداخت برای کسب و کارهای مجازی فراهم و در بعضی از سکوها پیاده سازی شده و درحال استفاده است و برای سایرین نیز در صورت تمایل امکانات مربوطه فراهم است؛ علاوه بر موارد گفته شده، زمینه و زیرساخت پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال نیز توسط بانک مرکزی فراهم گشته است و در صورت تمایل سکوهای مشمول به ارائه خدمات ریال رقومی به کاربران خود، می توانند پروسه مربوطه را با بانک مرکزی طی کنند. هرچند فراهم سازی حساب امانی در پی برگزاری نشست های گوناگون به مرحله پایلوت رسیده اما هنوز توسط بانک مرکزی نهایی و ابلاغ نشده است.

خوانساری اظهار داشت: اما موضوع تدوین و ابلاغ دستورالعمل جهت پذیرش اعتبارسنجی حساب کاربری بمنظور دریافت تسهیلات خرد همچون حمایت هایی که بعد از مطرح شدن، بسیار مورد توجه فروشگاه های اینترنتی قرار گرفت موضوعی است که علاوه بر همکاری شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، نیازمند همکاری سکوهای مشمول برای تدوین پروسه مربوطه و پیاده سازی آنست. هم اکنون، پایلوت اعتبارسنجی با همکاری یک پیامرسان مشمول در حال انجام می باشد تا بعد از آن ضوابط مربوطه توسط بانک مرکزی تدوین و ابلاغ شود. بانک مرکزی باید فعالیت را با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره ی نحوه فعالیت سازمان امور مالیاتی اظهار نمود: سازمان امور مالیاتی، جزو اولین دستگاههای حمایت کننده در بخشنامه پشتیبانی از توسعه سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال است که احکام خودرا در این عرصه ابلاغ کرده است. در حوزه مهم ترین احکام ابلاغ گردیده می توان به مواردی مانند محسوب کردن همه هزینه های ایجاد و توسعه سکوها و کسب وکار در سکوهای داخلی جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی، تدوین تصویب نامه ها و بخش نامه های در رابطه با آن و ابلاغ به واحدهای مربوطه ظرف یک ماه، برخورداری از همه معافیت ها و بخشودگی های مودیان در قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه های صادره سازمان امور مالیاتی کشور در صورت انجام فعالیت توسط کسب و کارهای مشمول، معافیت از تسلیم اظهار نامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد در سکوهای مشمول تا میزان ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، تعیین حداقل نرخ مالیات مقطوع کسب و کارهای مشمول بصورت پلکانی و معافیت از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهار نامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط اشاره نمود.

طبق گفته وی موضوع حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، اعطای تسهیلات به ارائه دهندگان خدمات ابری و مراکز داده است که به شرط دانش بنیان بودن، شرایط برای متقاضیان آماده شده و اطلاع رسانی لازم نیز بوسیله سامانه اطلاع رسانی https: //1649.ir/# انجام شده است.

خوانساری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچون دستگاههای مشارکت کننده در طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی است که با عنایت به ماهیت فعالیت خود، وظایفی را به عهده گرفته است، تشریح کرد: در همین راستا، امکان استعلام و صحت سنجی تولیدکنندگان محتوا بوسیله گذرگاه عمومی خدمات دولت که در سکوهای داخلی فعالیت می نمایند در آخرین جلسه کمیته نظارت آئین نامه، موضوع مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و برای نماینده محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع ابهام شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: استفاده از ظرفیت کانون های تبلیغاتی و پیامک تبلیغاتی نیز همچون حمایت های مربوط به وزارت ارشاد است که دستور العمل نهایی توسط وزارت ارشاد تهیه و وفق اظهار نماینده ایشان، دستورالعمل ابلاغ گردیده است.

وی درباره ی نقش تعیین کننده سازمان صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی در رونق سکوها و کسب و کارهای اینترنتی اظهار نمود: در این حوزه، رسانه ملی بیش از هشت ماه است که همه تعاملات شبکه ها و برنامه های خودرا به سکوهای داخلی منتقل کرده است که جای تشکر دارد. هرچند تولید و پخش برنامه هایی است که به معرفی سکوهای داخلی به عموم مردم و متخصصان می پردازد از موضوعات مهم می باشد، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از طرفی تبلیغ و معرفی سکوهای مشمول حمایت به مدت شش ماه بصورت رایگان یا با تعرفه فرهنگی از دیگر حمایت هایی است که انجام آن به عهده رسانه ملی گذاشته شده و در هنوز در مرحله مذاکره و پیگیری به سر می برد و هنوز به نتیجه روشنی و مشخصی نرسیده است.





منبع:

1402/05/01
10:38:15
307
0.0 / 5
تگهای مطلب: اقتصاد , الكترونیك , اینترنت , تولید
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب