در پی انتشار تصاویری از مشكلات آموزش مجازی؛ وزارت ارتباطات نقصها شبكه ارتباطات روستایی را ارزیابی كرد وزارت ارتباطات با ارزیابی نقصها شبكه ارتباطات روستایی اعلام نمود: اینكه ارتباطات در بعضی مناطق روستایی از كیفیت مطلوب برخوردار نیست نباید سبب زیر سؤال رفتن تلاش ها و دستاوردهای بزرگ شود. به گزارش عصر لینک به نقل از مهر، به دنبال انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی که مشکلات «آموزش مجازی» را روایت می کند، وزارت ارتباطات در ارزیابی نقصها شبکه ارتباطات روستایی اعلام نمود: امروز ۹۵ درصد مدارس و حدود ۹۰ درصد دانش آموزان کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده اند، اینکه ارتباطات، در بعضی مناطق روستایی از کیفیت مطلوب برخوردار نیست نباید سبب زیر سؤال رفتن این دستاورد بزرگ شود. در این گزارش آمده است: در ایام اخیر هر از گاهی تصاویری از شرایط نامناسب آموزش مجازی دانش آموزان و دانشجویان در بعضی از مناطق کشور منتشرشده است. تصاویر ناراحت کننده ای که نشان داده است دانش آموزان برای دسترسی به ارتباطی پایدار و باکیفیت و جا نماندن از تحصیل ناچار هستند خویش را به نقاطی غیر از محل اصلی زندگی و تحصیل و حتی فراز کوه و تپه بکشانند. این تصاویر حتی اگر با هدف جلب توجه برای بهبود کیفیت و پایداری ارتباطات در این مناطق باشد فرصت مغتنمی برای وزارت ارتباطات است تا نقصها احتمالی و نقاط کور شبکه را بیابد و مشکلات را برطرف کند و نباید از انتشار آنها به زیر سؤال بردن تلاش ها برای توسعه زیرساخت ها و برقراری ارتباط در نقاط مختلف روستاهای دورافتاده تعبیر شود. فرصت ارزشمندی که وزارت ارتباطات از آن بهره می برد و لکه های خاموش ارتباطی را پیدا و روشن می کند. نزدیک به ۷ سال قبل اتفاقات بزرگی در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی و دسترسی عمومی به شبکه ارتباطی پهن باند ثابت و سیار افتاده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق «عدالت ارتباطی» که از مصادیق «عدالت اجتماعی» است توسعه زیرساخت های ارتباطاتی در سرتاسر کشور را به طورجدی در دستور کار قرار داده است. درعین حال تحقق «عدالت ارتباطی» بر مبنای تکالیف تعیین شده در قالب برنامه ششم توسعه به این وزارتخانه محول شده است. بر مبنای قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است «در توسعه زیرساخت های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی بگونه ای سرمایه گذاری کند که امکان عرضه حداقل ۴ خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان پذیر شود.» با تلاشهای صورت گرفته برای تحقق اهداف تعیین شده، الان ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سرتاسر کشور از ۷.۶۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۱.۲۸ درصد امسال و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار هم از صفر درصد در سال ۹۲ به ۹۱.۰۷ درصد در سال ۹۹ رسیده است. تعداد اشتراک پهن باند ثابت از ۵۸ هزار و ۳۱۰ اشتراک در سال ۹۲ به ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراک امسال و در حوزه اینترنت پهن باند سیار هم از اشتراک صفر در سال ۹۲ به ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۶ اشتراک در سال ۹۹ رسیده است. در حوزه توسعه ارتباطات روستایی هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد آنها ۳۹۴۶۵ روستا است را به شبکه ارتباطی متصل کند. بر مبنای برنامه ریزی های انجام گرفته تا آخر سال ۹۹ تمام روستاهای کشور به اینترنت پهن باند ۳G یا ۴G متصل خواهند شد. ازاین رو الان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه های خود برای «دسترسی همگانی» در نقاط شهری و بخصوص روستایی حتی جلوتر از تکالیف ابلاغی قانون برنامه ششم توسعه قرار دارد. الان ۳۵۲۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و این یعنی تمامی این روستاها از خدمات الکترونیکی بخصوص آموزش مجازی برخوردار می باشند. بر این اساس در وزارت ارتباطات، برنامه ریزی ها نه تنها معطوف به برقراری «عدالت ارتباطی» بوده؛ بلکه در کنار آن برقراری «عدالت آموزشی»، حتی قبل از شیوع کرونا و الزامی شدن آموزش مجازی هم موردتوجه بوده است. در همین رابطه اواخر تیرماه سال قبل تفاهم نامه «هوشمند سازی مدارس» بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش وپرورش به امضا رسید. بر مبنای ماده ۶۹ سند توسعه، لایه زیرساخت هوشمند سازی مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است تا مدارس را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. طبق این ماده باید دانش آموزان به منابع عملی دسترسی داشته باشند، بستر مناسب برای یادگیری از راه دور برایشان فراهم و فعالیتهای داخلی مدرسه به صورت الکترونیکی دنبال شود. اما با انتشار کرونا و لزوم رجوع به آموزش مجازی، پروژه «هوشمند سازی مدارس کشور» برای توسعه دسترسی به اینترنت پرسرعت در مدارس روستایی و شهری، با حمایت مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استفاده از سهم پروژه «خدمات عمومی اجباری» یا (USO (Universal Services Obligation جدی تر از گذشته در دستور کار قرار گرفت تا «عدالت آموزشی» مدنظر وزارت ارتباطات محقق شود. کل این پروژه، در فاز نخست شامل پوشش اینترنت پرسرعت برای ۷۶۴۰۰ مدرسه، شامل ۳۸۳۳۳ مدرسه شهری و ۳۸۰۶۷ مدرسه روستایی بود که تمامی بودجه موردنیاز آن، از محل پروژه USO تأمین شد. بدین سان با برنامه ریزی های صورت گرفته، امروز ۹۵ درصد مدارس و حدود ۹۰ درصد دانش آموزان کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده اند؛ اما ۵ درصد باقیمانده، مدارسی هستند که اطلاعات دقیق زیرساختی از آنها وجود ندارند که البته مقرر شده تا آخر سال آنها هم شبکه پهن باند مدارس متصل شوند. دسترسی تمام مدارس یاد شده به شبکه ارتباطی در کمتر از یک سال محقق شده است. برقراری ارتباط در روستاهایی که بعضی از آنها حتی فاقد امکاناتی چون جاده مناسب و برق در محل نصب دکل بوده اند کار آسانی نبود؛ اما برای آنکه دانش آموزان از تحصیل جا نمانند در این زمان کوتاه با تلاش شبانه روزی و در سخت ترین شرایط ممکن سایت های ارتباطی ایجاد و دکل های مخابراتی برقرار شد. در این میان بودند و هستند روستاهایی که باوجود اتصال به شبکه ارتباطی، برخی مناطق آن فاقد ارتباطات باکیفیت و پایدار هستند که دلیل این امر هم شرایط جغرافیایی و یا وجود موانعی است که سبب تضعیف سیگنال های ارتباطی می شود. گاهی وجود یک تپه ماهور، پوشش پیچیده گیاهی یا دیوار بتنی کیفیت سیگنال ارتباطی را حتی در مناطق شهری می کاهد و این مساله ای است که خیلی از مردم از زمانی که به اینترنت سیار متصل شده اند تجربه کرده اند و امر عجیب و غریبی نیست. به صورت مثال تصویری از دانش آموزان روستای بلوکات در فضای مجازی انتشار یافته بود که درباره علل مشکلات ارتباطی در این روستا، مهرداد ترابیان مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات می گوید: «مدرسه موردنظر به شبکه ملی متصل شده بود و مشکل ارتباطی زیادی در مدرسه وجود نداشت. سایت ارتباطی در این روستا قبلاً راه اندازی شده بود و تنها قسمت هایی از روستا مشکل ارتباط اینترنت همراه داشتند.» وی تاکید می کند: «شرایط جغرافیایی این روستا نیز، خاص است و پوشش پیچیده ای دارد. همان روزی که عکس در فضای مجازی انتشار یافت، مدیرکل استان گیلان به محل رفت. تیم اپراتورها هم حضور پیدا کردند و تا ساعت ۷ شب پوشش نسل چهارم برای ۷۰ درصد روستا فراهم گردید. هرچند اگر از قبل، آن جا سایت راه اندازی نشده بود و زیرساخت مورد نیاز وجود نداشت، اساسا برای اتصال، به زمان سه ماهه نیاز داشتیم.» ازاین رو هم اکنون خیلی از روستاهای کشور به شبکه ارتباطی متصل شده اند که اگر این نبود، دانش آموزان آن روستاها امکان دریافت سرویس موردنظر، حتی در کنار جاده یا روی تپه ها را هم نداشتند؛ اما آنچه مهم می باشد کوشش برای بهبود کیفیت ارتباطی است که این امر هم با وقت، هزینه و انرژی کمتری قابل تحقق است و برای آن هم برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است. بر این اساس نادیده گرفتن تلاشهای چند سال گذشته در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی و زیر سؤال بردن دستاوردهای عظیمی که در این شرایط سخت اقتصادی و باوجود تحریم های ظالمانه به دست آمده دور از انصاف است. از طرفی انتشار تصاویر از وضعیت نامناسب محل تحصیل یا در اختیار نداشتن تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه ارتباطی، نباید دستاویزی برای حمله و هجمه به وزارت ارتباطات شود چون که متولی تجهیز مدارس، دستگاه دیگری است و وزارت ارتباطات تنها مسئول برقراری ارتباطات و فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز است و مواردی ازاین دست را باید از جای دیگری مطالبه کرد. البته وزارت ارتباطات انتشار و اطلاع رسانی تصاویر مشکلات آموزش دانش آموزان و دانشجویان در مناطق محروم و روستایی را فرصت مغتنمی برای رفع مشکل نقاط خاموش ارتباطی می داند و از این فرصت برای روشن کردن چراغ ارتباطات در همه نقاط بهره می برد. 1399/08/28 13:59:43 1173 5.0 / 5 تگهای مطلب: آموزش , اپراتور , اقتصاد , الكترونیك این پست عصر لینک را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ربات تعمیرکار برای سرویس دهی به ماهواره ها به مدار می رود افزایش تاب آوری شبکه های انرژی الکتریکی در مقابل مخاطرات سایبری گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن چیست؟ دسترسی بیشتر از 20 هزار نفر از روستاییان سیستان به اینترنت پرسرعت ضرورت تبدیل قابلیت های فناورانه به محصول شناختی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۲