محمدرضا عالیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه مشخصا شبكه اجتماعی تلگرام در خیلی از كسب وكارها نقش داشته است، اظهار داشت: تلگرام بستری برای خرید و فروش كالاها و برخی اجناس به حساب می آید، در واقع بستری مناسب برای تبلیغات مربوط به كالاها و شركت های مختلف بوده است. این شبكه حتی گفته می شد كه اشتغال كاذبی را هم برای برخی افراد بوجود آورده كه آن اشتغال كاذب هم افرادی را به خود مشغول كرده و برای آنها درآمدزایی داشته است.
وی با "social marketing" خطاب كردن شبكه اجتماعی تلگرام، ادامه داد: هیچ مدیایی بهتر از این شبكه اجتماعی كه 40 میلیون مشترك دارد نمی تواند پیام های تبلیغاتی و حتی حاكمیتی را به گوش مردم برساند، حتی تبلیغات در فضای تلویزیونی یا بیلبوردها به اندازه تلگرام بیننده ندارد. تصور كنید روزی بیاید و بگویند كل بیلبوردها باید برچیده شود یا تلویزیون و یا روزنامه نباید تبلیغاتی را برای شركت ها انجام دهند. فیلترینگ تلگرام هم چنین اقدامی است.
وی افزود: البته منظور از شبكه اجتماعی داخلی لزوما نباید شبكه اجتماعی تحت كنترل حاكمیت باشد، چون كه مردم در هیچ كجای دنیا به شبكه های تحت كنترل حاكمیت اطمینان نمی كنند، حتی در آمریكا اگر مردم بفهمند كه شبكه ای اطلاعات مشتركان خویش را در اختیار دولت قرار داده است، واكنش منفی نشان می دهند.
عالیان در نهایت پیشنهاد كرد: باید یك شبكه اجتماعی راه می افتاد كه نه از نوع حاكمیتی بلكه توسط شركت های خصوصی مدیریت می شد و البته دولت هم در حل موانع و حمایت ها به آن كمك می كرد، مثلا با استفاده از رسانه های عمومی از آن حمایت می شد.