قیمت های فعلی اینترنت تا كجا دوام می آورد؟ عصر لینك: مسؤولان ارتباطی ایران در حالی از كوشش برای ثبات قیمت های اینترنتی صحبت می كنند كه نمایش دهندگان اینترنت ثابت می گویند با همین قیمت ها هم گرفتار مشكل هستند و توسعه نیافتگی خودرا به سبب دامپینگ اپراتورهای سیار می دانند. به گزارش عصر لینك به نقل از ایسنا، بااینكه قیمت كالاهای مصرفی یا خدمات نمایش شده به كاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یكی از معدود مواردی كه در این سال ها با وجود افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نكرده، خدمات اینترنتی شركت هاست؛ موضوعی كه هرچند حالا هم خوشایند كاربران اینترنتی نیست، اما با سوق دادن كاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را گرفتار مشكل كرده و به اعتقاد كارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد. شواهد نشان داده است این روزها شركت های نمایش دهنده اینترنت ثابت گرفتار مشكلات مالی شدند و بعضی از آنها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار كردند، برای اینكه پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، باعث شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه شركت های FCP در حال از دست دادن مشتركانشان هستند. مردم قیمت اینترنت را با وضعیت اقتصادی شان می سنجند با این وجود، اخیراً حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با ابراز امیدواری درباره ی گران نشدن قیمت اینترنت هم در حوزه اینترنت ثابت و موبایل و از طرفی درباره گلایه همیشگی كاربران اینترنت در مقایسه با مقیاس جهانی، اظهار داشت: در مقیاس های جهانی ایران ارزان ترین قیمت اینترنت را دارد. بدین سبب قیمت اینترنت ایران، ارزان تر از میانگین جهانی هم در حوزه اینترنت ثابت و هم در حوزه اینترنت موبایل است. بر این اساس، واقعیت این است كه مردم برمبنای درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل اپراتورها با عنایت به هزینه های بالای سرمایه گذاری و نگهداری معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران ارزان است. بر این اساس، یك عدم توازن میان خواسته های كاربران اینترنت و نمایش دهندگان خدمات اینترنت یعنی اپراتورها وجود دارد و در این شرایط، ما بعنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف هستیم كه یك نوع توازن برقرار نماییم. در این باره، معاون وزیر ارتباطات اشاره كرد: از نقطه نظر بررسی های اقتصادی، قیمت اینترنت در ایران با عنایت به فضای رقابتی حاكم میان اپراتورها، بالا نیست، برای اینكه مثلاً در حوزه موبایل اپراتورها می توانند هر گیگابیت بر ثانیه را حسب مصوبات تا ۴۰ هزار تومان به فروش برسانند. این در شرایطی است كه در امتداد فضای رقابتی میانگین قیمت هر گیگابیت بر ثانیه ۳.۵ تا ۴ تومان است. در حوزه اینترنت ثابت كه قیمت به مراتب پایین تر هم هست. مهاجرت كاربران از اینترنت ثابت به همراه از جانب دیگر، شركت های نمایش دهنده اینترنت ثابت معتقدند دامپینگ و قیمت های كمتر از كف در شركت های همراه در جشنواره ها سبب مهاجرت مشتركین اینترنت ثابت به سمت همراه شده است، برای اینكه این شركت ها در سال های اخیر با سوءاستفاده از وضعیت نظارتی و خصوصاً سپس ابلاغ مصوبه ۲۶۶، با نمایش طرح های ویژه و قیمت های زیر كف مصوب سازمان مشتركین را ترغیب به استفاده از حجم های ترافیك بالا و بسیار ارزان می كنند. این در شرایطی است كه جوشقانی معتقد می باشد «با مصوبه ۲۶۶ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات كه تاكید دارد نمایش كنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت بوسیله فناوری های سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر) باید جداول تعرفه ای خودرا مبتنی بر سرعت و به صورت غیرحجمی (Connection based) تنظیم كنند وضعیت بهتر هم شده است و مردم باكیفیت بهتری سرویس های خودرا در اختیار می گیرند.» در حالیكه قیمت سایر اقلام مصرفی در سال های گذشته با افزایش روبرو بوده، تعرفه های ارتباطی با كاهش مواجه می باشد و علت این مساله هم این است كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد می باشد در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداریم و اگر می خواهیم ICT رشد و توسعه پیدا كند، هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد. همانطور كه جوشقانی می گوید بااینكه نمی تواند وعده كاهش قیمت اینترنت را بدهد، اما تمام تلاش بر این است كه در شرایط فعلی، خدماتی كه به مردم می شود با قیمتی متناسب باشد. مشكل دیگر در راه توسعه؛ نبود سرمایه گذاری با این وجود، مشكلی كه نمایش دهندگان اینترنت ثابت بر آن تاكید دارند، در كنار تناسب نداشتن تعرفه های اینترنت همراه در مقایسه با اینترنت ثابت، مشكل دیگر را نبود سرمایه گذاری می دانند. بااینكه مسئولان سرمایه گذاری مناسب مانند سرمایه گذاری كه در حوزه اپراتورهای همراه شده را چاره ای برای حل مشكل نمایش دهندگان اینترنت ثابت می دانند، اما باید توجه داشت كه سرمایه گذار باید اطمینان داشته باشد كه اگر سرمایه گذاری كرد، سرمایه اش با یك سود منطقی برمی گردد، در غیر این صورت، اقدام نخواهد كرد. اما در عین حال، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی بیان می كند كه تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بعنوان رگولاتوری یا مقررات گذار، این است كه قیمت های نمایش خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه حالا نمایش می شود، بالاتر نرود. در همین راستا، همه هدف ما این است كه هزینه های اپراتورها را كاهش دهیم. وقتی هزینه ها كاهش پیدا كند، می توان مانع از افزایش قیمت نمایش خدمات آنها شد. البته نمی توان انكار كرد كه هزینه ی اپراتورها امسال هم افزایش خواهد داشت؛ جوشقانی در این باره می گوید: اپراتور انتظار دارد كه این افزایش هزینه به صورتی به واسطه افزایش قیمت و یا حداقل كاهش هزینه ها جبران شود. در همین راستا و برای پاسخ به انتظار اپراتورها برای كاهش هزینه ها، طی یك سال و نیم گذشته، در حوزه هایی كه در اختیارات وزارت ارتباطات بود، در حوزه پهنای باند اینترنت، شركت ارتباطات زیرساخت بعنوان نمایش دهنده اینترنت به اپراتورها، در دو مرحله قیمت های خودرا كم كرد و این كاهش قیمت قسمتی از هزینه های اپراتورها را جبران كرد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین ابراز امیدواری كرده كه «با مدیریت هزینه ها و با فرایندهایی كه در اختیار وزارت ارتباطات است، همچون كاهش قیمت اینترنتی كه به اپراتورها نمایش می شود یا حداقل افزایش ندادن آن، بتوانیم مانع افزایش قیمت اینترنت امسال بشویم.» اما شاید نتایج ثبات قیمت ها در این مرحله را باید از نمایش دهندگان اینترنت ثابت پرسید كه برای دسترسی به فیبر نوری، دست روی دست گذشته و مشكلات مالی و سرمایه گذاری را مانع از توسعه ارتباطات ثابت می دانند. 1398/01/26 15:36:47 4536 5.0 / 5 تگهای مطلب: اپراتور , اقتصاد , اینترنت , خدمات این پست عصر لینک را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط شفافیت و صداقت میثاق ما با مردم است ردپای هوش مصنوعی در جنگ غزه معاملات خودرویی صفر تا صد آنلاین می شود اصفهان آینده بر پایه فناوری و تکنولوژی شکل خواهد گرفت واکنش وزیر ارتباطات به بسته شدن درگاه های پرداخت دیجی کالا نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۱