اضافه شدن تصاویر ماهواره ای به سامانه جامع پایش محیط زیست

اضافه شدن تصاویر ماهواره ای به سامانه جامع پایش محیط زیست به گزارش عصر لینک، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به کاربردهای ماهواره در محیط زیست از اضافه شدن تصاویر ماهواره ای در سامانه جامع پایش محیط زیست اطلاع داد.


به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، دکتر احمد طاهری امروز در افتتاحیه هفته جهانی فضا، تغییر اقلیم را یکی از چالش های جهانی و کشور دانست و اظهار داشت: خشکسالی های متوالی، تنش آبی، خشک شدن تالاب ها و آتشسوزی جنگلها همگی نشانه هایی از اثرات تغییر اقلیم در محیط زیست است.
وی ادامه داد: تا پایان قرن ۲۱ خاورمیانه افزایش ۴ درجه دما را تجربه می کند و ایران از این میزان، افزایش ۱.۵ درجه ای داشته است و این امر کشور را با چالش هایی در زمینه تأمین منابع آب، امنیت غذایی، بیابان زایی و به دنبال آن آلودگی هوا به واسطه تولید کانون های ریزگرد، افزایش سطح آب ها و تهدید برای شهر های ساحلی و ناترازی انرژی بوجود آورده است.
طاهری با اشاره به اینکه کشور تابستان سختی را پشت سر گذاشته است، افزود: افزایش دما منجر به افزایش مصرف انرژی می شود و سال به سال بشدت آن افزوده می شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزایش مهاجرت و تعارض منافع در شرق و غرب کشور را از دیگر نتایج تغییر اقلیم نام برد و اظهار داشت: ترکیه برنامه هایی را برای حق آبه رودهای دجله و فرات و ارس اجرایی کرده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس باید تغییر اقلیم محور اصلی تصمیم گیری ها در توسعه کشور قرار گیرد؛ ازاین رو در تمام برنامه ها باید پایش محیط زیست با استفاده از فناوری های فضایی حلقه اصلی مدیریتی قرار گیرد و برای آن برنامه های را اجرایی نماییم.
وی با طرح این سؤال که چرا تابحال از فناوری های فضایی برای محیط زیست استفاده نشده است، تصریح کرد: یکی از چالش هایی که باعث عدم بهره گیری از این تکنولوژی در حوزه محیط زیست شده، عدم تعریف درست از جایگاه این فناوری در کشور است و برخی بر این تصور هستند که فناوری های فضایی باعث رد سایر روش ها می شود، در حالیکه فناوری های فضایی مکمل سایر روش ها است.
طاهری ضمن اشاره به کاربردهای فناوری های فضایی در حوزه محیط زیست یکی از این کاربردها را در پایش گازهای دی اکسید کربن و متان دانست و اضافه کرد: برای پایش دی اکسید کربن، داده درستی از میزان انتشار آن در اختیار نداریم، ضمن آن که پایش گاز متان با عنایت به گستردگی مراکزی چون لندفیلدها، سیستم های کشاورزی و دامپروری ها از دشواری بیشتری نسبت به پایش دی اکسید کربن برخوردار می باشد و فناوری فضایی می تواند در این حوزه به ما کمک نماید.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: از سال قبل اضافه کردن تصاویر ماهواره ای به سامانه جامع پایش محیط زیست را انجام توسعه داده ایم.



منبع:

1403/07/15
11:48:36
67
0.0 / 5
تگهای مطلب: تكنولوژی , تولید , سیستم , فناوری
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب