فرانسه برای نخستین بار با ماهواره ها ارتباط لیزری برقرار کرد

فرانسه برای نخستین بار با ماهواره ها ارتباط لیزری برقرار کرد به گزارش عصر لینک، فرانسه از ایجاد یک ارتباط لیزری پایدار موفقیت آمیز اطلاع داده است که برای نخستین بار در جهان رخ داده و در آن ارتباطات ماهواره ای نوری پرسرعت بین یک نانوماهواره در مدار پایین زمین و یک ایستگاه زمینی اپتیکی تجاری برقرار شده است.


به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، این آزمایش در اواخر سال ۲۰۲۳ با پرتاب ماهواره کرانوس(Keraunos) توسط آژانس نوآوری دفاعی فرانسه(AID)، بخشی از اداره تسلیحات فرانسه(DGA) و دو شرکت فضایی جدید فرانسه به نامهای Unseenlabs و Cailabs شروع شد.
به نقل از آی ای، هدف از این آزمایش برقراری ارتباطات پرسرعت بر مبنای فناوری های نوآورانه شرکت Cailabs بود.
این شامل ایجاد یک پیوند لیزری پایدار در طول چند دقیقه بود، ازاین رو امکان پیگیری حرکت یک نانوماهواره در مدار پایین از یک ایستگاه زمینی نوری فراهم گردید. برپایه بیانیه مطبوعاتی سازمان نوآوری دفاعی فرانسه، نتیجه در تابستان ۲۰۲۴ به ثمر نشست.

مزایای لیزر و ارتباط نوری نسبت به ارتباط رادیویی

به قول موسسه نوآوری دفاعی فرانسه، مزایای برقراری ارتباط از راه لیزر به جای رادیو افزایش سرعت، اختیارات بیشتر و همینطور آزادی از مقررات در ارتباط با استفاده از طیف رادیویی است.
بر مبنای بیانیه مطبوعاتی، ماهواره کرانوس قادر به دور زدن اختلالات ناشی از تلاطم جوی به منظور دستیابی به کیفیت انتقال بهینه بود.
در اوایل سالجاری، ناسا هم از یک سیستم ارتباطی لیزری قدرتمند برای ارسال تصاویر و ویدیوهای حیوانات خانگی محبوب تا ایستگاه فضایی بین المللی بهره برده بود.
ناسا نخستین سیستم رله لیزری دو طرفه خویش را از راه این آزمایش آزمایش کرد. این آژانس از فناوری لیزر برای ارسال داده با سرعت ۱.۲ گیگابیت در ثانیه بهره برد که بسیار سریع تر از دانلود فیلم است.
پیش از این آژانس فضایی ایالات متحده هم قدرت انتقال دیتای لیزری را از راه مأموریت خود نشان داده بود.

آزمایشات ماهواره ارتباطات نوری کرانوس فرانسه

نقش فناوری Cailabs در این مأموریت مهم بود، چونکه امکان ایجاد یک گیرنده زمینی را فراهم نمود که این محدودیت ها را دور بزند و در عین حال به اندازه کافی قابل اعتماد و قوی باشد تا بتواند به شکل تجاری ارائه شود.
نانوماهواره های شرکت Unseenlabs هم نقش مهمی در این مأموریت داشتند.
این مأموریت موفقیت آمیز راه را جهت استفاده از ارتباطات لیزری فضایی بر روی سکوهای سیار، زمینی، دریایی یا هوایی هموار کرده است. فرانسوی ها همینطور قصد دارند آنرا در سیستم های ماهواره ای آینده وزارت نیروهای مسلح ادغام کنند.




منبع:

1403/07/05
12:14:38
261
0.0 / 5
تگهای مطلب: دانلود , سیستم , فناوری , كیفیت
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب