ناسا لباس فضانوردی نسوز می سازد

ناسا لباس فضانوردی نسوز می سازد عصر لینک: ناسا در پی ابداع یک پارچه جدید مقاوم در مقابل شعله برای لباس فضانوردان ماموریت آرتمیس برای سفر به کره ماه است.


به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، ناسا همکاری خودرا با یک شرکت نساجی آغاز نموده است تا پارچه های مقاوم در مقابل شعله و همه کاره را برای لباس های فضایی که فضانوردان آرتمیس خواهند پوشید، بسازد.
به نقل از آی ای، بشریت اواخر دهه حاضر بار دیگر حدودا بعد از ۵۰ سال قدم بر سطح ماه خواهد گذاشت، اما این دفعه به فناوری و مواد بسیار پیشرفته تری نسبت به فضانوردان ماموریت های آپولو مجهز می گردد.
یکی از جنبه های کلیدی آن نیز توسعه لباس های فضایی با آخرین فناوری است که از فضانوردان در طول سفر آنها به ماه محافظت کند و با برنامه ریزی ماموریت «آرتمیس ۳» برای پرتاب در سال ۲۰۲۶، توسعه مواد عالی مقاوم در مقابل شعله باید تسریع شود.
توسعه پارچه های نزدیک به پوست
در همین راستا شرکت نساجی میلیکن اند کمپانی(Milliken & Company) مستقر در ایالات متحده، قراردادی با ناسا برای تولید پارچه آستر مقاوم در مقابل شعله برای ایمن نگه داشتن فضانوردان در طول ماموریت های آرتمیس امضا نموده است.
شرکت میلیکن با شرکتی به نام جیکوبز سلوشنز(Jacobs Solutions) که یک شرکت خدمات فنی حرفه ای تحت قرارداد ناسا برای توسعه پارچه های نزدیک به پوست است، شریک شده است.
دیوید اسمیت معاون اجرائی میلیکن در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: میلیکن این پروژه را فرصتی برای پشتیبانی از تعهد آمریکا به اکتشاف، علم و تحقیقات بیشتر فضایی می داند که تأثیر مثبتی بر نسل های آینده خواهد داشت. ما مفتخریم که به سهم خود برای مساعدت با حفظ امنیت فضانوردان ناسا در طول ماموریت های آرتمیس تلاش می نماییم.
پارچه پیشرفته مقاوم در مقابل آتش
حریق غم انگیز ماموریت «آپولو ۱» در سال ۱۹۶۷ نیاز فوری به مواد پیشرفته و مقاوم در مقابل آتش را برجسته کرد. از آن زمان، ناسا تمرکز خودرا بر توسعه مواد پیشرفته برای صیانت از فضانوردان در طول پرواز فضایی، فرود و ورود مجدد به جو شدت بخشیده است.
فضاپیماها و زیستگاه های ماه اغلب فضاهای کوچک و محدودی هستند که حوادث حریق می تواند در آنها فاجعه بار باشد. به عنوان مثال، در طول فرود آرتمیس روی ماه، ناسا از وسیله نقلیه HLS استفاده خواهدنمود که به علت سطح بالای اکسیژن باید در مقابل شعله بسیار مقاوم باشد، چونکه با خطر بالای حریق هم راه است.
بااینکه این وسایل نقلیه با موانع حرارتی و عایق بسیار محافظت شده اند، اما ساخت لباس فضانوردان و تجهیزات شخصی مقاوم در مقابل آتش نیز به همان اندازه مهمست.
نومکس(Nomex) یک پارچه مقاوم در مقابل شعله است که قبلاً در لباس فضایی و لباس آتش نشانی استفاده می شده است. نومکس در لباس های فضایی، دوام، انعطاف پذیری و عایق بودن را به فضانوردان ارائه می دهد.
علاوه بر این، دمای سطح ماه بسیار متغیر و دشوار است و از منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد در تاریکی شب تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد در هنگام روز متغیر است. مواد پیشرفته در لباس فضایی فضانوردان آرتمیس، آنها را در مقابل درجه حرارت شدید محافظت می کند و عایقی برای جلوگیری از رسیدن دمای بدن به سطوح بالا ارائه می دهد.
مواد مورد استفاده میلیکن هنوز فاش نشده است
شرکت میلیکن حالا بخش اول ماموریت خودرا که بر ارزیابی مواد متمرکز بود، تکمیل کرده است.
مرحله دوم بر نهایی کردن نمونه های اولیه و توسعه آنها برای تحویل به ناسا تمرکز خواهدنمود. پیش بینی می شود که این مرحله تا پاییز ۲۰۲۴ تکمیل شود. با این وجود، مواد خاصی که این شرکت روی آن کار کرده، هنوز فاش نشده است.
رامش کش، معاون ارشد میلیکن می گوید: به نظر می آید این پروژه برای شرکت ما تولید شده است، چونکه ترکیب کاملی از قابلیت های ضد آتش و تخصص در توسعه پارچه های سفارشی است. این را با برتری تولیدی ما و گروه عمیق دانشمندان تحقیقاتی ترکیب کنید و می بینید که ما برای پشتیبانی از ناسا در این پیشرفت بسیار مناسب هستیم.




منبع:

1403/02/23
09:05:37
293
0.0 / 5
تگهای مطلب: تولید , خدمات , فناوری , وب
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب