در گزارش عصر لینك مطرح شد؛ لزوم هوشمند شدن مدارس در کشور به گزارش عصر لینک، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح الزامات ورود فناوری های هوشمند به مدارس کشور اظهار داشت: استفاده از فناوری و تشکیل سامانه جامع برای ذخیره سازی داده ها در مدارس ضروری می باشد. دکتر محمد هادی بکایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب وضعیت استفاده از تکنولوژی های جدید و به ویژه هوش مصنوعی در مدارس اظهار داشت: در دنیا روش استفاده از تکنولوژی های جدید به ویژه هوش مصنوعی در فرایندهای اصلی مدارس مطالعه می شود اما متأسفانه در ایران در این مورد عقب هستیم و اگر به این مساله و ورود تکنولوژی های جدید به مدارس توجه نکنیم احتمال این که در آینده با بحران جدی روبرو شویم بسیار زیاد خواهد بود. وی با اشاره به این که دوران کرونا تأثیر به سزایی در استفاده از فناوری در مدارس داشته است، اضافه کرد: هرچند تا پیش از دوران کرونا زیرساخت های فناوری محور در مدارس وجود نداشت و با شروع کرونا کیفیت آموزش به شدت در خیلی از مدرسه ها پایین آمد، اما در آن دوران فرصت خوبی به وجود آمد تا فرهنگ استفاده از فناوری و ابزارهای کمک آموزشی و به ویژه کلاس های آنلاین شکل بگیرد که در این زمان بسیاری از مدارس توانستند از این فرصت بهره برده و این زیرساخت های فنی و فرهنگی را در مدرسه های خود ایجاد کنند. عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر این که آینده آموزش وابسته به استفاده از فناوری است اشاره کرد: هم اکنون و با حضوری شدن مدارس متأسفانه تمام زیر ساخت های فنی و فرهنگی که در دوران کرونا به وجود آمده بود درحال از میان رفتن است و مدارس و آموزش وپرورش توجهی به این مساله ندارند که آینده آموزش وابسته به استفاده از فناوری است و آن طور که در صدر اخبار جهان ابزارها و فناوری های مربوط به استفاده از هوش مصنوعی مطرح است به زودی همه بخش های اجرائی، عملیاتی و آموزشی ارکان دولت ها با مزایا و چالش های استفاده از هوش مصنوعی درگیر خواهند شد و آموزش وپرورش و آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. وی با اعلان اینکه همه چیز وابسته به انتخاب ما خواهد بود، اظهار داشت: می توانیم مثل تعدادی از مباحث نوظهور منتظر بنشینیم و فاصله علمی به وجود آمده را مشاهده نماییم و یا می توانیم فعالانه ورود نموده و با برنامه ای فکر شده و منطقی پای این ابزارها را به مراکز آموزشی مان باز نماییم. این فعال فناور در عرصه هوش مصنوعی اضافه کرد: در دنیا، مجلات و کنفرانس های مختلفی از حدود ۲۰ یا ۳۰ سال پیش جهت استفاده از فناوری های داده کاوی و هوش مصنوعی در عرصه آموزش فعال می باشند و مطالعات همه جانبه ای در آنها انجام و انتشار یافته است. اما متأسفانه در ایران دراین زمینه بسیار عقب هستیم. تا جایی که حتی نیاز به فناوری و هوش مصنوعی در بیشتر مدارس و برای مدیران مدارس حس نمی شود و برای آن برنامه ای نیز وجود ندارد. بکایی در ادامه با اشاره به این که برخی ها به موضوع استفاده از فناوری و هوش مصنوعی و جایگزینی آن با معلم انتقاد دارند اظهار داشت: استفاده از فناوری در آموزش، به این معنا نیست که دنبال جایگزین کردن نقش معلمی هستیم. بلکه استفاده از فناوری برای تسهیل فناوری های تکراری و زمان بر است تا به این صورت زمان معلم ها برای رسیدن به کارهای با اهمیت تر برای بهبود پروسه آموزش و ارتباط مؤثرتر و هدفمندتر با دانش آموزان باز شود. وی افزود: باید زیرساخت های استفاده از فناوری در مدارس به وجود بیاید تا تعدادی از فرآیندها همچون فرایندهای اداری، مالی، آموزشی و.. با کیفیت بالاتری صورت گیرد و به اندازه کافی فرصت برای مدارس باشد تا نقش موثرتری در آموزش دانش آموز ایفا کند. بکایی در ادامه با اشاره به اهمیت فراهم شدن زیر ساخت های فناوری و اجرائی شدن هوش مصنوعی در مدارس اظهار داشت: با اهمیت ترین پیش نیاز جهت استفاده از تکنولوژی های جدید به ویژه هوش مصنوعی در مدرسه ها ایجاد داده ها و تجربیاتی است که برمبنای آن بتوان الگوریتم های هوش مصنوعی را آموزش داد. برای این کار باید زیرساخت هایی در مدارس فراهم گردد که داده ها ذخیره شده و از بین نرود. به این منظور سامانه های جامع مدیریت مدرسه ها به وجود آمده است. هم اکنون در دنیا ۲۰ محصول از کشورهای مختلف وجود دارد که دسترسی به تمام فرایندهای اصلی اداری و آموزشی یک مدرسه را الکترونیکی و هوشمند کرده اند و در نتیجه تمام داده ها به خوبی ذخیره شده و در راه درست استفاده می شود. وی به وظیفه اصلی ۲۰ شرکت خارجی ای که سامانه جامع مدیریت هوشمند مدرسه ارایه داده اند اشاره و بیان کرد: تمام فرایندهایی که یک مدرسه احتیاج دارد از ثبت نام دانش آموزان تا عقد قرارداد با همکاران و سیستم های پرسنلی و سیستم های مالی و آموزشی و تغذیه و پرونده سلامت و سرویس مدرسه و… را در قالب یک سامانه یکپارچه و جامع به مدرسه ها ارایه داده و بازار بسیار خوبی هم در خارج از کشور دارند. اما در ایران این بازار رقابتی وجود ندارد و تعداد محدودی شرکت در این زمینه فعال می باشند. عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات با اشاره به این که استفاده از فناوری و تشکیل یک سامانه جامع در اولویت مدارس ایران نیست اشاره کرد: هم اکنون زیرساخت هایی که برای این فناوری در مدارس به وجود آمده درحال خراب شدن است و متأسفانه هیچ به فکر آینده سیستم آموزشی نیستیم و این در آینده بحران های جدی ایجاد خواهدنمود. لازم است در گام اول مدیران و مسئولین مدارس خصوصاً مدارس غیر دولتی که در بخش تکنولوژیهای جدید علاقمند تر و پیگیرتر هستند را آموزش و توجیه نمود تا در اسرع وقت زیرساخت های لازم برای پررنگ تر کردن استفاده از فناوری در لایه های مختلف مدرسه را با بهره گیری از توان شرکت های فعال و تأیید شده داخلی به وجود آورده و تا حد امکان مفهوم واقعی هوشمند سازی در مدارس را از سطح تابلوی هوشمند و ویدئو پروژکتور به نرم افزار و سخت افزار واقعی هوشمندسازی تغییر دهند. وی در آخر اظهار داشت: متأسفانه اولویت مدارس ما استفاده از چنین زیرساخت هایی نیست. مدیران مدارس ما به این فکر نمی کنند که اگر چند سال دیگر استفاده از چنین زیرساخت هایی یک انتخاب نبوده و تبدیل به یک باید شود، آنها نمی توانند این زیرساخت ها را هم از بعد فنی و به ویژه از بعد فرهنگی یک شبه ایجاد کنند. بدین سبب باید همگی از امروز به فکر آینده بوده و شرایط را جهت استفاده از این زیرساخت های فناور محور در مدارس خود مهیا کنند. منبع: عصر لینك 1402/04/10 10:12:33 357 0.0 / 5 تگهای مطلب: آموزش , آنلاین , ابزار , الكترونیك این پست عصر لینک را می پسندید؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط انقلابی در فناوری حرکت ربات تعمیرکار برای سرویس دهی به ماهواره ها به مدار می رود افزایش تاب آوری شبکه های انرژی الکتریکی در مقابل مخاطرات سایبری بایدو ابزار تبدیل عکس به متن ابداع کرد ضرورت تبدیل قابلیت های فناورانه به محصول شناختی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۳