کسب وکارهای مجازی باید از چه حمایت هایی برخوردار شوند؟

کسب وکارهای مجازی باید از چه حمایت هایی برخوردار شوند؟ به گزارش عصر لینک، یک کارشناس بازار کار بر لزوم پیشبینی بسته های حمایتی و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای فعالیت صاحبان کسب و کارهای مجازی تصریح کرد و اظهار داشت: مردم اگر احساس کنند که شرایط و قالب های لازم در پلتفرم های خودمان وجود دارد و می توانند کسب و کار خویش را به سادگی و با هزینه ارزان توسعه بدهند و با اطمینان خاطر بیشتری از انتخابهای داخلی استقبال می کنند.



حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به خسارت هایی که اغتشاشات اخیر به کسب وکارهای مجازی وارد کرد، اظهار داشت: ما در طول سال های گذشته باید زیرساخت ها را برای فعالیتهای مجازی فراهم می کردیم ولی غفلت کردیم. البته پیش از دولت نهم چنین شرایطی در کشور دنبال شده بود و دولت نهم بحث استقرار دولت الکترونیکی را دنبال کرد و مسئول اجرای آن شد تا همه امکانات، اعتبارات و سرمایه ها برای ایجاد زیرساخت های فنی فراهم گردد.

وی اضافه کرد: با این وجود به علت آنکه بستر فعالیت مشاغل اینترنتی در کشور آنطور که باید فراهم نشده و زیرساخت ها مورد اهتمام جدی قرار نگرفته بود و از یک سو با ضعف تکنولوژیک برای بهینه کردن چنین شرایطی در کشور به لحاظ فناوری مواجه بودیم که باید طی این مدت برطرف می کردیم ولی باید این را هم بپذیریم که از فرصت فضای مجازی به نحو مطلوب استفاده نشده است.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: در بحث اینترنت ملی هم که سال های سال مطرح است و به لحاظ حفظ اطلاعات کشور و عدم وابستگی به خارج می توانست امنیت کسب و کارها را تأمین کند، مشکلاتی وجود دارد و آن مقدار که باید عمل نشده است؛ ازاین رو شرایط به لحاظ زیرساختی مهیا نبوده و باید سرمایه گذاری لازم و امکانات فنی این کار فراهم گردد تا مردم از آن بعنوان یک فرصت استفاده نمایند.

حاج اسماعیلی در عین حال در رابطه با استفاده افراد از برنامه های ایرانی موجود برای توسعه کسب و کار مجازی خود با عنایت به مسدود بودن پلتفرم های خارجی اظهار داشت: این نظر را که مردم به علت این که سال ها در پلت فرمی مانند اینستاگرام بوده اند و الان به علت شرایط پیش آمده به پیام رسان های داخلی کوچ نمی کنند را قبول ندارم؛ این حرفها فنی نیست و مسدود شدن اینستاگرام یا دیگر پلت فرم های خارجی سبب عدم استقبال از پلت فرم های داخلی نمی گردد. مردم اگر احساس کنند که شرایط و قالب های لازم در پلتفرم های خودمان وجود دارد و می توانند کسب و کارهای خویش را به سادگی و با هزینه ارزان توسعه بدهند، مطمئن باشید که گزینه داخلی برایشان ارجحیت دارد.

وی افزود: امکان دارد در ابتدا مقاومت هایی صورت بگیرد ولی اگر نگاه و نیت توسعه کسب و کار باشد، از راه پلتفرم های داخلی هم میتوان فعالیت را ادامه داد، به شرط آنکه بستر و زیرساخت های لازم را برای صاحبان کسب وکارهای مجازی فراهم و دسترسی به آنرا تسهیل نماییم. در عین حال این پلتفرم ها باید با خارجی ها رقابت کند و به لحاظ پشتیبانی و تبلیغ هم دورنمای خوبی داشته باشد تا افراد با اطمینان بیشتر از آنها استفاده نمایند.

این کارشناس بازار کار معتقد است: در فضای رقابتی، انتخاب از سوی مردم حتما با مسئله هزینه-فایده صورت می گیرد و اساسا مردم در بحث کسب و کار کمتر سراغ نگاههای سیاسی و خارج از شرایط تعامل بین دولت و مردم می روند و بیشتر دنبال این هستند که کسب و کارشان بگذرد بنابراین این که تصور نماییم تبلیغات منفی سبب می شود مردم رویکرد مثبتی نداشته باشند را قبول ندارم.

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: هم اکنون سایت های معروفی در کشور وجود دارند که احتیاج به بردن نام آنها نیست. این پلتفرم های موفق سالهاست که کار کرده و زحمت کشیده اند و در دوران کرونا نشان دادند که باید به آنها اعتماد نماییم. این اعتماد و حمایت باید دو طرفه باشد و دولت از پلتفرم های داخلی حمایت کند.

این فعال حوزه کار در رابطه با آمار کسب و کارهای فعال در فضای مجازی هم اظهار داشت: در جریان اغتشاشات و اعتراضات، کسب و کارهای زیادی در فضای مجازی صدمه دیدند. البته برآوردها متعددد است ولی چون به شکل ثبت شده در اختیار نداریم که چه میزان صدمه دیده اند، نمی توان به آن استناد کرد ولی برآورد می شود که بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار شغل از بین رفته باشد ولی پیش از این که فضاهای فعلی در کشور به علت اعتراضات شکل بگیرد، همواره خواسته ایم که دولت این کسب و کارها را ساماندهی کند.

به گفته وی، ساماندهی کسب و کارها مزایای بسیاری به دنبال دارد و باعث شناسایی و رسمیت یافتن کسب و کارهای اینترنتی و ثبت سریع این کسب و کارها می شود و به لحاظ بیمه تأمین اجتماعی و مالیات هم می تواند هم برای صاحبان این کسب و کارها و هم دولت منافعی به دنبال داشته باشد و به کاهش نرخ بیکاری کمک نماید، اما مهم تر از آن اینست که دولت یک مجموعه فنی را برای تعاریف مشاغل در این عرصه ها ایجاد نماید.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان و تناسب بسیاری که بین فارغ التحصیلان جویای کار با فضاها و پلتفرم های اینترنتی وجود دارد، می توانیم از ظرفیت آنها در این بخش در کارهای مهم استفاده نماییم. هم اکنون کسب و کار بخش قابل توجهی که نان آور خانواده بودند، به علت از دست دادن مشتری گرفتار مشکل شده است و لازم است هرچه سریع تر بستر فعالیت این کسب و کارها در پلتفرم های داخلی آماده و اعلام گردد که از چه حمایت ها و برنامه هایی برخوردار خواهند شد. همینطور ساز و کار و زمان کوچ آنها به پلت فرم های داخلی تعیین و بسته های حمایتی در اختیار متقاضیان به استفاده از پلتفرم های داخلی گذاشته شود تا کسب و کارهای مجازی بیشتر از این بلاتکلیف نمانند.




1401/08/04
10:17:15
523
0.0 / 5
تگهای مطلب: الكترونیك , اینترنت , اینستاگرام , تكنولوژی
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب