گزارش مهر از آخرین وضعیت اجرای سند صیانت از كودكان؛ اقدام مقابل کودکان در اینترنت رصد می شود عصر لینک: در امتداد اجرای سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، سازوکار گزارش گیری از پلت فرم ها برای اقداماتی که مقابل کودکان در فضای مجازی انجام می شود، از طرف دادستانی کل کشور ایجاد خواهد شد. خبرگزاری مهر - گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: لزوم صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در سالهای اخیر با فراگیری اینترنت در دنیا به یکی از موضوعات مورد توجه کشورها تبدیل گشته است و اغلب کشورها بر این مساله توافق دارند که باید با هرزه نگاری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مقابله شود. تا سال ۲۰۰۰ بیشترین تمرکز کشورها روی هرزه نگاری کودکان مربوط به لطمه هایی بود که می تواند بصورت مستقیم متوجه کودک شود، اما بعد از آن دغدغه های حضور کودکان در فضای مجازی سبب شد تا موضوع مقابله با فحشاء و هرزه نگاری کودکان در فضای مجازی در قالب یک پروتکل الحاقی به کنوانسیون حقوق کودک افزوده شود و ایران هم به این کنوانسیون پیوست. این مساله حتی در کنوانسیون های دیگری مانند کنوانسیون بوداپست هم مورد توجه قرار گرفت و جوامع مختلف بصورت توسعه یافته و یا محدود، مجموعه متنوعی از اقدامات مربوط به صیانت از کودکان در فضای مجازی را تدوین کردند. اتحادیه اروپا نیز بمنظور بهره گیری بهتر کودکان از اینترنت، سند استراتژی «اینترنت بهتر برای کودک» را تدوین کرد که هدف آن ارائه مهارت ها و ابزارهای دیجیتالی به کودکان برای بهره مندی کامل و ایمن از اینترنت عنوان شده است. در این استراتژی، اتحادیه اروپا مجموعه ای از اقدامات را پیشنهاد می دهد که اولین گام آن تولید محتوای آنلاین خلاقانه و آموزشی برای کودکان و همین طور همرسانی تجربه های آنلاین مثبت برای کودکان خردسال است. در همین حال بهره گیری از تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن با استفاده از کنترل های والدین و همین طور توجه به رتبه بندی سنی و طبقه بندی محتوا، در زمره راهکارهای عملی سند استراتژیک کمیسیون اروپا عنوان شده است. این سند که ملاک عمل تمامی کشورهای عضو این اتحادیه درباب سازوکارهای کنترل کودکان در فضای مجازی و اقدامات و راهکارهای پیش رو است، استفاده از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری را برای مدیریت استفاده کودکان از اینترنت و دستگاه های هوشمند به والدین پیشنهاد می دهد تا سطح دسترسی کودک به اینترنت، برنامه ها و محتواهای مختلف و حتی درگاه های ورودی و خروجی را تنظیم و جهت استفاده از ابزاری مانند تبلت و یا گوشی، برنامه زمانی تعریف کنند. در همین حال کشورهای مختلف نظام های رده بندی سنی محتوا برای کودکان در فضای مجازی را تعریف کرده اند که همچون می توان به نظام رده بندی ESRB در آمریکا و نظام PEGI در اروپا برای بازی های دیجیتالی و نظام های رده بندی سنی فیلم و انیمیشن اشاره نمود. همانطور که در ایران نیز نظام اسرا ( ESRA) برای بازی های دیجیتال وجود دارد. از طرفی موضوع افزایش آگاهی و توانمندسازی کودکان و نوجوانان بوسیله آموزش سواد دیجیتال و ایمنی آنلاین در دستور کار و سرفصل دروس مدارس خیلی از کشورها همچون مدارس اتحادیه اروپا قرار گرفته است. در ایران نیز سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خردادماه ۱۴۰۰ در امتداد تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و با هدف ساماندهی فضای مجازی کودک و ایجاد یک زیست بوم محافظت شده، به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید. حال با گذشت یک سال از تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، نگاهی مجدد به ابعاد مختلف این سند و نحوه پیاده سازی آن طی یکسال اخیر خالی از لطف نیست.سیاست های کلان سند صیانت از کودکان در فضای مجازی چیستهمانطور که گفته شد سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در امتداد تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و با هدف انتقال بهره برداری از فضای مجازی و صیانت از خردسالان کودکان و نوجوانان تدوین و در ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید. در این سند سیاست های کلان و اقدامات کلان و تقسیم کار ملی دیده شده است تا هدف «فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در قالب فرهنگ اسلامی- ایرانی جهت استفاده مناسب از فضای مجازی و پیش گیری از لطمه های احتمالی آن» محقق شود. در این سند بر ایجاد محیط صیانت شده و تامین زیست بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات با سطح مشخص و تعریف شده از دسترسی به اطلاعات، ارتباطات و خدمات بر حسب سن، جنس و دیگر خاصیت های فرهنگی و اجتماعی خردسال، کودک و نوجوان تاکید گردیده است. در بخش سیاست های کلان سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، علاوه بر توسعه محیط های صیانت شده بر بستر شبکه ملی اطلاعات ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان با محتوای متنوع و جذاب و قابلیت پاسخگویی به نیازهای ضروری ارتباطی و محتوایی آنها، بر آگاه سازی، هوشیار سازی و توانمندسازی اولیا و مربیان و ایفای نقش محوری خانواده در هدایت، حمایت و مراقبت کودکان تاکید گردیده است. رده بندی کلیه محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و خاصیت های جسمی و فرهنگی و تامین اطمینان و اعتماد و نیز تشویق ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیر دولتی فعال در ارائه محتوا و خدمات سالم مفید و ایمن ویژه این قشر از دیگر سیاست های کلان این سند است. تشدید مقابله قضائی و انتظامی کارآمد با بزهکاران، مجرمان و تهدید کنندگان امنیت خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و همین طور ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی به این قشر جهت استفاده کارآمد و هدفمند از فضای مجازی و نیز مراقبت روانی و اجتماعی از آنها در مقابل لطمه های ناشی از فضای مجازی از دیگر سیاست های کلان این سند به حساب می آید. در نهایت نیز این سند بر ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیر دولتی و استفاده از ظرفیت نوجوانان در تولید و توزیع خدمات و محتوای سالم با ایجاد مشوق های لازم و جلوگیری از انحصار، توسعه همکاریهای بین المللی در زمینه فضای مجازی سالم و مفید و ایجاد ساز و کار فنی و قانونی سلامت محتوا برای پیش گیری از مخاطرات تاکید کرده است.تقسیم کار ملی برای صیانت از کودکان در فضای مجازیاقدامات کلان و تقسیم کار ملی در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در ۶ محور دیده شده است که شامل «مدیریت و راهبری»، «ایجاد محیط صیانت شده»، «توسعه محتوا و خدمات رده بندی»، «حمایت و مراقبت»، «فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی» و «تعاملات بین المللی» می شود که به هر یک از دستگاه های در رابطه با این سند مسئولیت ها و وظایفی محول شده است. برای مثال در اقدام مربوط به «مدیریت و راهبری» به مرکز ملی فضای مجازی تکلیف شده که مدیریت کلان راهبری و تدوین الگوی عملیاتی و مقررات عمومی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را بوسیله تشکیل کمیته ای با عضویت نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ، آموزش و پرورش، ارتباطات، کار، اطلاعات، صنعت و قوه قضائیه، نیروی انتظامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، سازمان بسیج مستضعفین و اساتید دانشگاه و نمایندگان بخش خصوصی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی پیش ببرد. درباب «ایجاد محیط صیانت شده» نیز وزارت ارتباطات مسئول ایجاد زیرساخت و خدمات پایه و پیشران ویژه برای محیط صیانت شده مجازی شامل احراز هویت، امکان دسترسی طبقه بندی شده و امکان نظارت اولیا شده که باید این مسئولیت با همکاری نهادهای ذی ربط ظرف ۶ ماه عملیاتی می شد و اپراتورهای خدمات ارتباطی نیز برای توسعه زیرساخت و خدمات پایه تشویق می شدند. در بخش «توسعه محتوا و خدمات رده بندی شده»، تامین پایداری کسب وکار محتوا و خدمات مورد نیاز در محیط صیانت شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما تکلیف شده است. همین طور تدوین ضوابط و نصاب های اعتبارسنجی، ممیزی و نشان دار کردن محتوا و خدمات و ایجاد سامانه نظارت و رده بندی محتوا و خدمات برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما آنرا نهایی کند. پشتیبانی از توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای بومی مورد نیاز محیط صیانت شده شامل جویشگر ایمن، نرم افزارهای نظارت اولیا و تبلت های دانش آموزی نیز برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارتخانه های صنعت و ارتباطات است. پشتیبانی از توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای بومی مورد نیاز محیط صیانت شده شامل جویشگر ایمن، نرم افزارهای نظارت اولیا و تبلت های دانش آموزی نیز برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارتخانه های صنعت و ارتباطات است طبق این سند تمامی سکوها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در رابطه با کودک و نوجوان ملزم به ارائه خدمات در بستر محیط صیانت شده هستند که یک سال به آنها زمان داده شده است. همین طور به کارگیری نوجوانان مستعد و خلاق برای توسعه محتوا و خدمات مفید و سازنده از دیگر مسئولیت هایی است که در این سند برعهده وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و وزارت ارشاد سپرده شده است. در «حوزه حمایت و مراقبت» نیز در این سند بر توسعه نظام خدمات مشاوره و مددکاری به خانواده ها و نیز راه اندازی خط تماس مشاوره برخط و خط تماس اضطراری ویژه جرایم خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تاکید گردیده است. همین طور تقویت دفتر پشتیبانی از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه و موظف بودن کلیه سکوها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی به نظارت، صیانت از داده ها، رده بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده بندی سنی از دیگر تکالیف این سند است که خیلی از دستگاهها مبتنی بر آن وظایفی دارند. در بخش «تعاملات بین المللی» نیز تعامل مؤثر و هم افزا با کشورها، سرویس دهندگان خارجی و نهادهای بین المللی برای رعایت استانداردها و معیارهای جمهوری اسلامی به وزارت ارتباطات و با همکاری با وزارتخانه های امور خارجه، فرهنگ، صمت و قوه قضائیه سپرده شده است.اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در کجای راه است؟در هفته جاری سومین جلسه کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به میزبانی وزارت آموزش و پرورش و با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان دستگاهها و بخش خصوصی انجام شد.آرش وکیلیان مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح روند برگزاری این جلسه و نیز آخرین وضعیت پیاده سازی این سند باتوجه به گذشت یک سال از تصویب آن، پرداخت. وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که با محوریت مرکز ملی فضای مجازی در جریان است، اظهار داشت: تعامل خوبی با وزارت آموزش و پرورش درباب بحث پرورش مربیانی که بتوانند با دانش آموزان در تعامل باشند و نیز بکارگیری دانش آموزان خبره ای که بتوانند در پیشبرد و طرح این مساله کمک کنند، انجام شده است. وکیلیان با اشاره به اینکه مطابق گفته وزیر آموزش و پرورش، امکان فعالیت ۱۰۰ هزار نفر از معلمان و دانش آموزان خبره برای ترویج و آموزش صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به وجود آمده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش همین طور قول داده است که در حوزه بازارسازی شرایط را برای دسترسی بخش خصوصی به بازار آموزش و پرورش ذیل قوانین و مقررات مصوب این وزارتخانه فراهم آورد. وی با اشاره به اینکه این بازارسازی بر بستر شاد و سایر زمینه های ارائه خدمات می تواند قسمتی از مشکلات اقتصادی این سند را حل کند، افزود: وزارت آموزش و پرورش قول داده است که در اسرع وقت یک سری فعالیت ها را در پیشبرد این سند در زمینه ماموریت های خود انجام دهد. مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که قسمتی از اقدامات این سند در سطح کارشناسی و مدیریت میانی تعریف شده است و جلسات مختلفی نیز برای پیشبرد آن با دستگاه های ذیربط درحال برگزاری است، تصریح کرد: درحال تعریف پروژه ای پژوهشی برای ترسیم وضعیت مطلوب در کشور هستیم. وکیلیان با اشاره به اینکه ما قبلاً وضعیت کشورهای دیگر را درباب صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بصورت تطبیقی بررسی نموده ایم، افزود: برای الگوی مطلوب کشورمان نیاز داریم که مطالعات عمیق تری انجام دهیم. بر این اساس این پروژه را مطابق با فاکتورهای فرهنگ اسلامی - ایرانی تعریف کرده ایم و اگر این نقشه راه تهیه شود بطور قطع، اجرای سند دقیق تر و کامل تر پیش خواهد رفت. وی با اشاره به مسئولیت های وزارت ارتباطات در بخش مدل دسترسی به محتوا و خدمات، به ایجاد زیست بوم «بومینو» توسط یکی از اپراتورها و نیز اقدامات سایر اپراتورهای برای ایجاد محیط های مدیریت دسترسی ویژه خانواده ها اشاره نمود و اظهار داشت: خانواده ها می توانند متناسب با سن فرزندشان از این محیط ها استفاده کنند. این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که اکنون سیمکارت کودکان نیز بعنوان یکی از مدلهای خدمات صیانت شده در دسترس خانواده ها قرار دارد، اظهار داشت: البته این خدمت، بهینه ترین محسوب نمی گردد و نمی تواند فراگیر باشد. چونکه سیمکارت را کسانی خریداری می کنند که بتوانند گوشی جدا برای فرزند خود تهیه کنند. اما خیلی از خانواده ها بضاعت اقتصادی آنرا ندارند. بدین سبب مدلهای دیگر خدمات دسترسی نیز در این سند تعریف شده که لزوماً روی سیمکارت مجزا ارائه نمی گردد.پیش نویس نظام رده بندی محتوای ویژه کودک در فضای مجازی آماده شدمسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی درباب آخرین وضعیت رده بندی محتوا و خدمات مربوط به کودکان و نوجوانان نیز اظهار داشت: برای این مساله کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مرتبط تشکیل شده است که اکنون نیز پیش نویس نظام رده بندی محتوای ویژه کودک در فضای مجازی توسط این کارگروه آماده شده و در مرحله ارائه به خبرگان این حوزه برای گرفتن تأیید آنها قرار دارد و پیش بینی می شود که در جلسه بعدی کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شود. اکنون نیز پیش نویس نظام رده بندی محتوای ویژه کودک در فضای مجازی توسط این کارگروه آماده شده و در مرحله ارائه به خبرگان این حوزه برای گرفتن تأیید آنها قرار دارد و پیش بینی می شود که در جلسه بعدی کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شود وکیلیان درباره مباحث مربوط به درآمدزایی، حمایت و سرمایه گذاری در این سند نیز اظهار داشت: این موضوعات مربوط به کمیته اقتصادی می شود که جلسات آن شروع شده اما هنوز خروجی نداشته است و چالش های خاص خودرا دارد. برای مثال باید یک سری مقررات برای تسهیل کسب وکار در این عرصه تدوین شود و یا در مواردی به کسب وکارها یارانه تخصیص یابد. این مساله همچنان درحال کار است. وی عنوان کرد: از دیگر بخش هایی که در این سند پیشرفت خوبی داشته است مربوط به حوزه های مراقبت و نظارت است که وزارت آموزش و پرورش در زمینه خدمات مشاوره با همکاری دستگاه هایی همچون بهزیستی، یک سند تهیه کرده و این سند اکنون در کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصویب و ابلاغ گردیده است. وکیلیان کاربرد این سند را ارائه مشاوره لازم برای لطمه های ناشی از فضای مجازی به دانش آموزان عنوان نمود که برخی دستگاهها را ملزم به همکاری می کند و افزود: از طرفی پلیس فتا نیز وب سایتی را آماده کرده تا کسانی که در معرض لطمه و جرم ناشی از فضای مجازی قرار می گیرند و یا آنرا مشاهده می کنند بتوانند موضوع را گزارش دهند. مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی اشاره کرد: البته توسعه این خدمات و فراگیری ملی آن با چالش بودجه مواجه می باشد اما با این وجود سرویس مشاوره آموزش و پرورش و سرویس تماس پلیس اکنون راه اندازی شده است؛ فقط محدودیت بودجه ای دارد وهنوز خدمات فراگیر ملی ارائه نمی دهد. این در شرایطی است که مجلس شورای اسلامی می تواند ذیل بودجه لطمه های اجتماعی ماده ۸۰ برنامه ششم، برای این بخش بودجه تصویب کند.گزارش گیری از پلت فرم ها برای اقداماتی که مقابل کودکان انجام می شودوکیلیان در مورد مسئولیت های مربوط به دادستانی کل کشور ذیل سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اظهار داشت: دادستانی کوشش های خوبی داشته و موارد مربوط به جرایم مقابل کودکان و نوجوانان را که در قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان تکلیف شده بود، جز مصادیق محتوای مجرمانه احصا کرده است. از طرفی دادستانی پیشنهاد عملیاتی برای ایجاد سازوکار گزارش گیری از پلت فرم ها برای اقداماتی که مقابل کودکان انجام می شود را تهیه کرده است که مقرر است امسال عملیاتی شود. وی ادامه داد: در بحث فرهنگ سازی و آموزش نیز منطبق بر این سند، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و نیروی انتظامی کارهای خوبی داشته اند. پلیس فتا نیز پویشی برای ترویج نیازهای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و لطمه هایی که ممکنست به آنها وارد شود، برگزار کرده است. از طرفی وزارت فرهنگ نیز محتوا و پویش هایی را در این حوزه داشته است. همین طور سامانه «کدومو» با این هدف توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شده و خدمات دیگری نیز در این بخش ارائه می دهد. بگفته وکیلیان وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما که پوشش ملی و دسترسی ملی به مخاطب دارند هنوز در زمینه فرهنگسازی در حد ملی وارد صحنه نشده اند.تعاملات بین المللی ایران برای تعامل با پلت فرم های خارجیمسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی درباب تعاملات بین المللی مدنظر در این سند نیز اظهار داشت: یک سری بحث تعاملات بین المللی در این سند دیده شده که امسال باید صورت گیرد. البته ارتباط موردی انجام شده اما بصورت سازمان یافته امسال از جانب وزارت ارتباطات و وزارت دادگستری صورت خواهد گرفت. وی تعاملات بین المللی را شامل تعامل با پلت فرم های خارجی، تعامل با خبرگان و نهادهای بین المللی مانند اینترپل و ITU و یونیسف عنوان نمود که بر حسب مورد این تعاملات باید شکل بگیرد و اظهار داشت: برای مثال بوسیله مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، ایران می تواند نسبت به نقض حقوق کودک توسط پلت فرم های خارجی در سطح بین المللی اعتراض کند. وکیلیان افزود: همین طور بوسیله ارتباطاتی که در سطح اتحادیه جهانی مخابرات یا GSMA و نظایر آنها وجود دارد می توانیم با شرکت هایی که در زمینه ارائه سرویس در دنیا در این عرصه کار می کنند ارتباط بگیریم. از طرفی با یک سری خبرگان که در زمینه تعالیم و ترتیب در دنیا معروف هستند و تجارب موفقی داشته اند در ارتباط هستیم. این تعاملات متنوع است. وی با اشاره به اینکه ایران به مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، محلق شده است و قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان که در سال ۹۹ به تصویب مجلس رسیده است، در اجرای اهداف آن کنوانسیون است، تصریح کرد: در سند صیانت از کودکان یک بند به آن قانون ارجاع شده است و مربوط به جرایم مقابل کودکان و نوجوانان می شود.اهتمام خوب دولت برای پیشبرد سند صیانت از کودکانوی با اشاره به اینکه اهتمام خوبی در این دولت برای پیشبرد اهداف این سند به وجود آمده و جلسات کارگروه در سطح وزرا تشکیل می شود، اظهار داشت: وزیر ارتباطات پیگیری زیادی نسبت به موضوع دارد و این وزارتخانه حمایت های خوبی صورت داده تا بخش خصوصی، اپراتورها و سکوها و شرکتها در این عرصه فعال شوند. وکیلیان با اشاره به این که یک سری محدودیت ها و مشکلاتی در زیست بوم وجود دارد که سبب شده هنوز آن چرخه اقتصادی شکل نگیرد، اظهار داشت: برای مثال درآمد بوسیله تبلیغات در زمینه کودک، چالش ها و لطمه های خودش را دارد. از طرفی یک مقدار در زمینه تامین محتوای سالم محدودیت داریم و میزان محتوای سالمی که در کشور تولید می شود بر طبق نیاز کاربران کم است. همین طور یک سری مقررات زائدی وجود دارد که دست بخش خصوصی را برای فعالیت در این عرصه می بندد. در مجموع اگر این پروژه را به یک خانه تشبیه نماییم ما بخش هایی از دیوار و پنجره و در و بطور کل زیرساخت ها را آماده کرده ایم اما وصل شدن این موارد به یکدیگر برای شکل گیری یک خانه، نیازمند یک ملات است که آن هنوز فراهم نشده است. وی با اشاره به این که مقررات این طراح و این که چه ضوابطی باید داشته باشد تهیه شده است اما مدل اقتصادی آن هنوز ایجاد نشده تا به یک زیست بوم پایدار برسیم، در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما چند درصد پیشرفت این سند را نشان می دهد؟ اشاره کرد: بصورت درصدی نمی توان چیزی گفت. چونکه در بعضی بندها خیلی پیشرفت داشتیم و در بعضی پیشرفت نداشته ایم. اما زیرساخت های اولیه آماده شده است و ما ضوابطی که بر این فضا باید حاکم باشد را نیز جمع آوری کرده و فاکتورهای ارزیابی سند را احصا کرده ایم. پایش بازار را انجام داده ایم و کیفیت محصولات را نیز ارزیابی کرده ایم. می دانیم محصولات در چه وضعیتی هستند. وکیلیان اشاره کرد: ما اهتمام کرده ایم دستگاهها را به هم متصل نماییم و برای این مساله بخش خصوصی را هم پای کار بیاوریم. در بخش مشاوره و مراقبت نیز دستگاه های مسئول فعال شده اند و مجموع این عوامل وجود دارد اما به جهت اینکه یک زیست بوم و خدمت پایدار شکل گیرد باید درآمدزایی هم اتفاق بیفتد اما این بخش هنوز ضعف دارد. وی اظهار داشت: حتی ممکنست ۶۰ درصد تکالیف در رابطه با این سند انجام شده باشد اما مصرف کننده شاید ۲۰ درصد آنرا احساس کند. چونکه بخش مربوط به مؤلفه اقتصادی به آن سطح مورد نظر نرسیده است و کاربر در نقطه مصرف، آنرا احساس نمی نماید. به گزارش عصر لینک به نقل از مهر، شکی نیست که همه پدران و مادران در سراسر دنیا این مساله را درک کرده اند که کودکان در فضای مجازی نیازمند حمایت هستند و باید چارچوب هایی برای مواجهه آنها با محتوای موجود در اینترنت در نظر گرفته شود. بدین جهت سیاست گذاران در کشورهای مختلف تدوین راهبردهای مشخصی را برای بهره مندی کامل کودکان از اینترنت همزمان با مواجهه ایمن با این فضا به کار گرفته اند و بطور قطع پیاده سازی این راهبردها، نیازمند دغدغه مندی خانواده ها و استفاده همزمان از خدماتی است که برای کودکان و نوجوانانشان در نظر گرفته می شود. منبع: عصر لینك 1401/03/04 11:13:37 724 0.0 / 5 تگهای مطلب: آموزش , آنلاین , ابزار , اپراتور این پست عصر لینک را می پسندید؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ربات تعمیرکار برای سرویس دهی به ماهواره ها به مدار می رود بایدو ابزار تبدیل عکس به متن ابداع کرد ضرورت تبدیل قابلیت های فناورانه به محصول شناختی بهبود حافظه با حقیقت مجازی و تحریک عمقی مغز خرید گنج یاب و طلایاب نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۲