انتقاد وزیر ارتباطات از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور

انتقاد وزیر ارتباطات از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور به گزارش عصر لینک وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به بررسی طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی، اظهار داشت:  ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که باید در بررسی این طرح حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاه های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور، در جمع مدیران و معاونان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حضور یافت و از بخش های مختلف این سازمان دیدن کرد. در این دیدار، رئیس سازمان و معاونان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سازمان و چالش های پیش رو در حوزه رگولاتوری را مطرح نمودند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زندگی بشر را دگرگون کرده است، اظهار داشت: حالا زندگی ها بدون استفاده از ابزارهای برپایه فناوری ارتباطات و اطلاعات دشوار شده و این بخش همه عرصه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در چنین شرایطی، دولت می بایست خویش را به روز کرده و ابزارهای حفاظت از حقوق مردم در این فضا را فراهم آورد.
زارع پور در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش رگولاتوری اظهار داشت: با افزایش کاربردهای ارتباطات و خدمات فناورانه پایه، نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در کل نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر می شود؛ ازاین رو باید تنظیم گری حوزه خدمات فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات را تقویت نماییم.
وی با تاکید بر این که اعمال حاکمیت به معنای حفظ حقوق مردم است، اظهار داشت: اگر می خواهیم واقعاً حافظ حقوق مردم در فضای مجازی باشیم باید پرقدرت تر از گذشته و در عمل ظاهر شویم و به اعتقاد من مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر این حوزه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تکیه بر لزوم تجهیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ابزارهای جدید برای استیفای حقوق مردم در فضای مجازی اظهار داشت: در اعمال حاکمیت سازمان تنظیم مقررات، بروزرسانی در تنظیم گری ضروریست تا هر جا که احساس شد حقوق مردم درحال تضییع است با قوت و قدرت ورود کند.
ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، رگولاتوری است
زارع پور ضمن اشاره به بررسی طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در کمیسیون ویژه مجلس بر حضور فعال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای عرضه نظرات کارشناسی در جلسات این کمیسیون تصریح کرد و اظهار داشت: ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و نباید این ابزار گرفتار خدشه شود. ازاین رو ضروریست که در بررسی این طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاه های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.
وی با انتقاد از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور اظهار داشت: باید در دوره جدید هم توسعه دسترسی همراه و هم ثابت مورد توجه جدی قرار گیرد و در عین حال، نگاه و توجه ویژه ای به توسعه دسترسی ثابت از راه فیبر نوری به منازل و بنگاه ها صورت گیرد بگونه ای که مردم در دو سال آینده ثمرات آنرا لمس کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به سامانه هایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور الکترونیکی کردن خدمات راه اندازی کرده یا در دست راه اندازی دارد، اظهار داشت: در این سازمان کارهای خوبی انجام گرفته اما پیوست مناسب اطلاع رسانی برای معرفی سامانه های کاربردی طراحی نشده است و هنوز خیلی از این سامانه ها برای مردم ناشناخته اند؛ ازاین رو باید سامانه های خدمات رسان را با طراحی پیوست رسانه ای مناسب سریع تر تکمیل و در دسترس مردم قرار گیرد.
نظارت بر عملکرد عرضه کنندگان خدمات
در این نشست حسین فلاح جوشقانی- رئیس رگولاتوری علاوه بر بیان تاریخچه شکل گیری این سازمان اظهار داشت: توسعه دسترسی به خدمات فاوا و نظارت بر عملکرد عرضه کنندگان خدمات، افزایش بهره وری و اعمال حاکمیت بر منابع کمیاب بخش فاوا، افزایش سطح رضایتمندی ذی نفعان، افزایش حجم بازار ارتباطات، ارتقای جایگاه رگولاتوری کشور و صیانت از حقوق فاوای کشور در منطقه و جهان از مهم ترین اهداف راهبردی رگولاتوری است که در چهار سال قبل تلاش کرده ایم در تمام این حوزه ها فعالیت نماییم.
وی صدور پروانه برای خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات و تدوین و تنظیم مقررات، آیین نامه ها و تعرفه های تمام خدمات در بخش های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات را از وظایف رگولاتوری دانست و اضافه کرد: کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات شبکه های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور، اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن، نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه فعالان بازار و رسیدگی به تخلفات، تنظیم، مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور و استفاده بهینه از فرکانس و نمایندگی، عضویت و حضور در مجامع و اتحادیه های منطقه ای و بین المللی هم از دیگر وظایف این سازمان است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صدور پروانه و مجوز خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، رادیویی، صدور گواهی تایید نمونه تجهیزات حوزه ICT، مدیریت منابع محدود و صیانت از حقوق ذی نفعان را بعنوان بعضی از فعالیتهای رگولاتوری عنوان نمود و اظهار داشت: برای مدیریت و عملکرد بهتر این بخش مصوبات مختلفی تدوین و در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است که در این راه علاوه بر انجام مطالعات و پژوهش های مختلف از ظرفیت سازمان های تخصصی صنفی مانند سازمان نظام صنفی کامپیوتری، اپراتورها و سندیکاهای تخصصی بهره برده و انتشار با نظرخواهی عمومی از نظرات فعالان و صاحب نظران این بخش هم بهره برده ایم.
تصویب مصوبات مهم در حوزه ICT
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه در نتیجه این اقدامات، مصوبات مهمی در حوزه ICT کشور تصویب شده است، مصوبه "بیت استریم (استفاده از ظرفیت های شرکت مخابرات در توسعه اینترنت ثابت)"، " واگذاری باند ۲۳۰۰ و تمدید پروانه شرکت ارتباطی ایرانسل"، "اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره ای مخابراتی"، "تعرفه عمده فروشی خدمات پایه"و... را همچون مصوبات مهم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در چند سال قبل دانست.
وی ادامه داد: پیش از این اپراتورها موظف بودند سه درصد حق السهم خویش را به خزانه دولت واریز کنند، اما برپایه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها به جای پرداخت سهم به دولت، خودشان سه درصد را صرف توسعه روستایی کردند. علاوه بر این در مصوبه ۳۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات مبلغ حق السهم و هزینه (USO) در پروانه شرکت مخابرات ایران، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم از ۳ درصد به ۴ تغییر نمود که همین مبحث سبب افزایش توسعه خدمات ارتباطی در روستاها شد و خدمات ارتباطی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، از ۱۸ هزار و ۱۰۰ روستا در سال ۹۶ به ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا تا آخر خرداد ۱۴۰۰ رسید.
رئیس رگولاتوری سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) را یکی از سامانه های مهم این سازمان دانست و درباره آمار این سامانه اظهار داشت: تعداد شکایات ثبت شده در این سامانه از ۵۲ هزار و ۷۳۴ شکایت در سال ۹۶ به ۲۰۳ هزار ۱۷۷ شکایت در سال ۹۹، رسیده است، با این وجود میانگین زمان رسیدگی به شکایت از بیشتر از ۱۵ روز در سال ۹۶ به ۶ روز در سال ۹۹ کاهش پیدا کرده است.
پرکاربردترین سامانه های رگولاتوری
فلاح جوشقانی ضمن اشاره به افزایش ۲۷۵ درصدی راه اندازی سامانه های نظارتی در چهار سال گذشته، اظهار داشت: سامانه نت سنج پلاس، ساماه متمرکز نظارت بر شبکه اپراتورهای سیار (سانا)، سامانه اندازه گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیسی، سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردم (۱۹۵)، سامانه احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت (رجیستری)، سامانه دسترسی پهن باند خانگی xDSL Plus، سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان، سامانه صدور پروانه تولید و فروش تجهیزات رادیویی و... از پرکاربردترین سامانه های رگولاتوری هستند.
وی توسعه ۲.۵ برابری حجم بازار با وجود محدودیت افزایش هزینه های حوزه ICT، افزایش پوشش جاده ای و ریلی با استفاده از خدمات رومینگ، زمینه سازی برای حضور بازیگران تازه در عرصه های جدید، قانونمندتر شدن بازار خدمات و تجهیزات، اجرای طرح های رجیستری، مدیریت خدمات ارزش افزوده، کسب امتیاز لازم برای ورود به نسل چهارم رگولاتوری را همچون مهم ترین دستاوردهای رگولاتوری در چهار سال قبل دانست.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم توسعه بخش ارتباطات ثابت را یکی از چالش های اصلی حوزه ICT خواند و اظهار داشت: در این بخش انحصار امکانات پایه در شبکه دسترسی و انتقال و همینطور عدم تمایل به سرمایه گذاری مناسب در بخش باندپهن ثابت، منجر به عدم توسعه این بخش شده است.
فلاح جوشقانی تحریم ها و افزایش هزینه های ارزی، عدم تناسب و توازن در تعرفه گذاری، ضعف ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، عدم تعامل با رگولاتوری بخش های مختلف، احتیاج به باندهای فرکانسی جدید، عدم همکاری مناسب سایر نهادها مانند شهرداری ها برای توسعه شبکه های ثابت و همراه و... را از مهم ترین چالش های بخش ICT در کشور دانست.



1400/07/07
22:41:29
575
0.0 / 5
تگهای مطلب: ابزار , اپراتور , الكترونیك , اینترنت
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب