دولت به جای وام، بیمه كسب وكارها را پرداخت كند رئیس سازمان نظام صنفی كامپیوتری پیشنهاد كرد برای عبور كسب وكارهای فناوری از بحران كرونا، دولت به جای پرداخت وام می تواند در تعامل با سازمان تأمین اجتماعی، بیمه این كسب وكارها را پرداخت كند. به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، نشست خبری سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران با مبحث «تبعات شیوع کرونا بر کسب وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران» به صورت آنلاین و با حضور محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری، علی آذرکار، دبیر سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران و پرشاد صفایی فراهانی، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون فضای کسب وکار سازمان نصر تهران برگزار گردید.در این نشست محمدباقر اثنی عشری - رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتر ای- با اشاره به مشکلات کسب وکارهای فاوا اظهار نمود: بیشترین مشکل این کسب وکارها، کاهش تقاضا بوده و بعد از آن، چالش در پرداخت حقوق و دستمزد نیروی انسانی، چالش دسترسی به سرمایه، چالش های لجستیکی و حمل و نقل و نهایتا ازهم گسیختگی زنجیره تأمین از موارد و مشکلات این کسب وکارها بوده است.وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ کمیسیون در سازمان نصر وجود دارد که اثرات کرونا بر آنها یکسان نبوده، اظهار داشت: تلاش کردیم برای هر گروه از کسب وکارها اثرات کرونا ار ببینیم که بر اساس خوشه های مختلف اثرات از بسیار منفی تا کمی مثبت بوده است.رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اشاره به عمده مشکلات کسب وکارها در حوزه بیمه تأمین اجتماعی اظهار نمود: در این زمان کسب وکارها مجبور بودند ۳۰ درصد حقوق را به تأمین اجتماعی بپردازند و این در شرایطی است که پروژه ها خوابیده و کارفرماها نمی توانند کار تحویل بگیرند و در مواردی حتی مشاهده شده که مبادرت به ضبط ضمانت نامه ها کردند.شرکت ها نمی توانند به صورت عادی مالیات پرداخت کننداثنی عشری افزود: در این زمان ناهماهنگی هایی بین وزارتخانه های صمت و بانک مرکزی وجود داشته و مشکلاتی در حوزه واردات کالا بوده است و گاها به علت کج رفتاری سازمان های دولتی، کسب وکارها وارد بحران شدند. بیشترین نرخ نارضایتی کسب وکارهار از سازمان تأمین اجتماعی و اداره مالیات بوده و به نظر می آید اداره مالیات آگاهی ندارد که شرکت ها در این شرایط نمی توانند به صورت عادی مالیات پرداخت کنند و این مورد کسب وکارهای بی رمق را به مرز ورشکستی می رساند.وی تصریح کرد: سازمان درمورد نیروی انسانی پیشنهاد کرد که دولت به جای اینکه به شرکت ها وامی بدهد که بالاخره بازپرداخت های سنگینی دارد، با سازمان تأمین اجتماعی وارد مذاکره شده که پرداخت بیمه را عقب بیندازد یا اینکه بیمه شرکت ها را پرداخت کند. همه جای دنیا دستگاه های حاکمیتی وارد مشکل کمبود تقاضا می شوند و به جای اینکه وام بدهند، از شرکت ها کار می خواهند، چونکه محول کردن پروژه به شرکت ها، می تواند مشکل نیروی انسانی و درآمد شرکت ها را حل کند.رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اشاره به اینکه مقامات ارشد نظام با فرصتی که آی تی می تواند برای عبور از بحران ایجاد کند، آشنا هستند، اظهار نمود: وزارت آی سی تی، بانک ها و سازمان های دولتی با تحریک تقاضا و تعریف پروژه، کاری کنند که بتوانیم با استفاده از فرصت هایی که فناوری اطلاعات ایجاد می کند، از این بحران عبور نماییم.خوشه بندی حوزه های فاوا و اولویت بندی بر مبنای میزان تبعاتدر این نشست همینطور علی آذرکار - دبیر سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران- اظهار نمود: در سازمان نظام صنفی، گزارش های خارجی در رابطه با کرونا و آی تی را بررسی و آمار و ارقام را مطالعه کردیم و همینطور با بررسی گزارش های داخلی ازجمله سازمان فناوری اطلاعات و مرکز آمار، سعی کردیم چارچوبی را جهت بررسی تبعات ناشی از کرونا پیدا نماییم. بر مبنای خوشه بندی حوزه های فاوا و برپایه مدل یونیدو اثرات را بررسی کردیم تا یک اولویت بندی از میزان تبعات عرضه دهیم و همینطور راهکارهایی را به دولت پیشنهاد دهیم که به فراخور توانایی هایش به شرکت ها کمک نماید.وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در کرونا بیان نمود: فناوری اطلاعات از دو جهت قابل بررسی است، اول اینکه نقش سازنده فاوا در مهار و مدیریت کرونا به جهت اینکه فعالیتهای اجتماعی روند مستمر داشته باشند و جامعه از خدمات آی تی بهره ببرد و فضا برای کسب وکارهای آی تی در کشور فراهم گردد و دیگر اینکه خود فاوا بعنوان یک صنعت مستقل با انتشار کرونا مشکلات خویش را دارد. بررسی و تحلیل منابع و مصاحبه با صاحب نظران هم در گزارش تحلیلی سازمان نصر آمده است.۷۰ درصد شرکت ها کسب وکارشان در کرونا بدتر شده استدر ادامه فراهانی -عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران- اظهار نمود: با عنایت به گزارش های بین المللی و داخلی و معیارهای ایمیدو، پرسشنامه ای در اختیار دست اندرکاران کسب وکارهای فاوا قرار گرفت که نکات مثبت و صدمه هایی که دیدند، به صورت کمی بررسی شود که نتیجه این مصاحبه ها در تطابق با گزارش های قبلی، یک سری اطلاعات تفسیری و تکمیلی در اختیار ما می گذارد.وی افزود: درست است که بخشی از صنعت فاوا مثل فروشگاه های اینترنتی و کسب وکاهایی که امکانات دورکاری را فراهم می کنند، در این زمان سوددهی داشتند، اما آیا در سایر کسب وکارها هم این چنین است و یا اینکه همه جا چنین رونقی وجود نداشته است؟ نتایج به دست آمده در گزارش نصر می گوید که ۷۰ درصد شرکت کنندگان کسب وکارها اعلام نمودند که کسب وکارشان در این زمان بدتر شده است و تنها ۳۰ درصد از کسب وکارها اثر منفی نگرفته اند.فراهانی تصریح کرد: ۶۱ درصد کسب وکارهای B2B که مشتریانی همچون شرکت های دولتی و خصوصی داشتند، با کاهش جدی فروش جدی مواجه گشتند، ۳۴ درصد کسب وکارهای B2C که مشتریان عمومی دارند هم به علت کاهش تقاضا گرفتار ضرر جدی شدند. ۳۰ درصد کسب وکارها در حوزه زنجیره تأمین مشکل داشتند و در این میان تنها ۱۲ درصد از فرصت های ناشی از بحران کرونا بهره مند شدند. ۴۰ درصد شرکت ها و کسب وکارها ناچار به تعدیل موقت با دائمی نیرو شدند که از این میان ۴۰ درصد آنها بیشتر از نیمی از نیروهای خویش را تعدیل کردند.رئیس کمیسیون فضای کسب وکار سازمان نصر تهران با اشاره به مشکلات تعدیل شرکت ها بیان نمود: در این زمان مدیران کسب وکارهای حوزه فاوا اعلا کردند کاهش تقاضا و درآمد و کاهش بهره وری بزرگ ترین دغدغه آنهاست و مهم ترین مسئله ای که با آن روبه رو شده اند، مشکلات مالی برای پرداخت حقوق، دستمزد و دیگری هزینه بیمه تأمین اجتماعی است. البته رعایت پروتکل های بهداشتی برای تأمین سلامت کارمندان هزینه مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده است.۵۰ درصد شرکت ها اعلام نمودند تنها ۶ ماه دیگر دوام می آورندوی افزود: برای تطبیق با این شرایط، ۶۰ درصد کسب وکارها اعلام نمودند ناچار شدند از محل پس انداز و منابع مالی خود استفاده کنند تا بتوانند هزینه برون رفت از بحران را بپردازند و حداکثر ۱۰ درصد توانستند سرمایه های بیرونی جذب کنند که گویای محدودیت برای سرمایه گذاری است. ۵۰ درصد کسب وکارها هم معتقدند اگر این بحران بیشتر از شش ماه دیگر ادامه پیدا کند، دیگر نمی توانند ادامه دهند و رو به تعطیلی می روند.عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران با اشاره به اینکه شرکت های B2B مشکل خویش را به شکل جدی تری نشان دادند، اظهار داشت: به این خاطر که دولت و کسب وکارها به علت کرونا با مشکلات زیادی مواجه گشتند، اما در حوزه B2C که مردم متقاضی و خریدار سرویس هستند شاید کاهش تقاضا کمتر دیده شود. البته با اینکه در ابتدا به دلیل دورکاری، قرنطینه و درخانه نشینی مردم، تقاضای این شرکت ها بالا رفته بود اما حالا به علت کاهش توان مالی مردم، این بازار جذاب در ایام اولین کرونا هم کاهش یافته و رشد درآمد و فروش در این کسب وکارها رو به کاهش است.صفایی فراهانی با اشاره به سودجویی افراد از شرایط خانه نشینی مردم بیان نمود: از طرفی باآنکه مردم مایل به دریافت خدمات آنلاین هستند، اما به دلیل نبود یک رگولاتوری مناسب، بسیاری از مردم به دام افراد سوجود و غیرحرفه ای می افتند که هزینه های خدمت را دریافت می کنند اما سرویس را عرضه نمی دهد که سبب شده بخشی از فعالان حرفه ای کار خویش را از دست دهند و اعتماد مردم به این کسب وکارها هم کاهش یافته است.وی اضافه کرد: یکی از کارهای دیگر که باید در چارچوب گزارش انجام می دادیم، بررسی این بود ۲۲ رسته و شاخه ای که در صنعت فاوا وجود دارد، هر کدام چقدر صدمه دیدند. در این بررسی ها مشخص شد که بیشترین آٍسیب به بخش های شبکه، سخت افزار، صندوق های مکانیزه فروش، فروشگاه های آی تی و نرم افزارهای پیشرفته سازمانی و پرتال وارد شده است و حوزه های بانکداری دیجیتال و فین تک ها، سلامت الکترونیک و بازی های کامپیوتری کمترین صدمه را دیدند. منبع: عصر لینك 1399/06/04 18:41:48 1904 5.0 / 5 تگهای مطلب: آنلاین , الكترونیك , اینترنت , حقوق این پست عصر لینک را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط گوگل به اجبار کروم را می فروشد ربات تعمیرکار برای سرویس دهی به ماهواره ها به مدار می رود افزایش تاب آوری شبکه های انرژی الکتریکی در مقابل مخاطرات سایبری دسترسی بیشتر از 20 هزار نفر از روستاییان سیستان به اینترنت پرسرعت اعلام جزئیات واردات آیفون های مسافری نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۳